Voetbalclub Chelsea start Chinese fan-site
De lancering van een website in de Chinese standaardtaal, het Mandarijns, in samenwerking met China’s grootste webportal Sina, maakt deel uit van de wereldwijde campagne om zieltjes en centen voor de club te winnen. Daarmee moet de wereldwijde concurrentiepositie ten opzichte van andere grote internationaal populaire clubs worden verstevigd. Als land met de grootste bevolking en een snel groeiende economie, is China interessant voor voetbalclubs met wereldwijde ambities als Manchester United en Real Madrid, die beide hun teams de afgelopen jaren op tournee naar het land hebben gestuurd. Maar afgezien van de opbrengst van enkele vriendschappelijke wedstrijden hebben veel buitenlandse clubs nog weinig geld van hun inspanningen teruggezien. Dit vooral omdat de Chinezen met een gemiddeld inkomen van 1000 Britse pond per jaar, niet veel te besteden hebben. Zo moesten twee thema-restaurants van Manchester United recent hun deuren sluiten, omdat de klanten niet extra wilden betalen voor het merk.
Chelsea gaat echter geen fysieke vestigingen openen, maar zoekt de Chinezen op via het Chinese internet, dat meer dan 120 miljoen gebruikers kent. Sina gaat content vertalen van de Britse website van Chelsea en voegt daar locale informatie aan toe. In ruil daarvoor worden de opbrengsten van online reclame, sponsoring, online verkoop en lidmaatschappen gedeeld. De verwachting is dat de website binnen een jaar winstgevend zal zijn. (MediaGuardian)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid