`4 nieuwe typen socialemediaconsumenten`
Deze nieuwe targetgroepen zijn gebaseerd op hun socialemediagedrag en vragen elk een andere online benadering, meent het bureau op basis van onderzoek over mediaconsumptiepatronen en merkgedrag onder ruim 10.000 consumenten.
Het onderzoek richtte zich specifiek op het soort activiteit op sociale media en de houding ten aanzien van merken op sociale media. Ook het crossmediale consumptiegedrag is meegenomen. Het resultaat is een set van typologieën waarmee organisaties hun consumenten online effectiever kunnen bereiken. Het onderzoek geeft verder inzicht in de online invloed die consumenten via social media uitoefenen op het koopgedrag van familie en vrienden.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaOok is inzicht verkregen in de mate van online loyaliteit aan merken en kunnen met de resultaten internationale vergelijkingen over de koopbeslissingen getrokken worden.
De vier typen:
• Cheerleaders (24 procent in Europa, 13 procent in Nederland): consumenten die zich laten omschrijven als socialemediasupergebruikers die twee keer zo veel tijd besteden aan sociale netwerken als het Europees gemiddelde.
• Loyalisten (18 procent in Europa, 19 procent in Nederland): consumenten die het meest openstaan voor langetermijn relaties met merken: 78 procent zegt verbonden te willen blijven aan een product of bedrijf dat ze waarderen.
• Opportunisten (38 procent in Europa and 31 procent in Nederland): minder ‘sociaal’ of merkentrouw. Volgen merken wel via sociale media, maar de motieven zijn vooral: kortingen (53 procent) of meedoen aan competities (41 procent).
• Outsiders (20 procent in Europa, 36 procent in Nederland): gebruiken sociale media vaak alleen voor persoonlijke redenen. Ze zoeken hier geen toenadering tot merken. Zoeken liever naar informatie over merken via corporate websites en zoekmachines als Google.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid