Overslaan en naar de inhoud gaan

`4 nieuwe typen socialemediaconsumenten`

Communicatie- en pr-adviesbureau Porter Novelli ziet in Europa vier nieuwe type consumenten: de Cheerleaders, de Loyalisten, de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze nieuwe targetgroepen zijn gebaseerd op hun socialemediagedrag en vragen elk een andere online benadering, meent het bureau op basis van onderzoek over mediaconsumptiepatronen en merkgedrag onder ruim 10.000 consumenten.

related partner content for mobile comes here

Het onderzoek richtte zich specifiek op het soort activiteit op sociale media en de houding ten aanzien van merken op sociale media. Ook het crossmediale consumptiegedrag is meegenomen. Het resultaat is een set van typologieën waarmee organisaties hun consumenten online effectiever kunnen bereiken. Het onderzoek geeft verder inzicht in de online invloed die consumenten via social media uitoefenen op het koopgedrag van familie en vrienden.

Ook is inzicht verkregen in de mate van online loyaliteit aan merken en kunnen met de resultaten internationale vergelijkingen over de koopbeslissingen getrokken worden.

De vier typen:

• Cheerleaders (24 procent in Europa, 13 procent in Nederland): consumenten die zich laten omschrijven als socialemediasupergebruikers die twee keer zo veel tijd besteden aan sociale netwerken als het Europees gemiddelde.

• Loyalisten (18 procent in Europa, 19 procent in Nederland): consumenten die het meest openstaan voor langetermijn relaties met merken: 78 procent zegt verbonden te willen blijven aan een product of bedrijf dat ze waarderen.

• Opportunisten (38 procent in Europa and 31 procent in Nederland): minder ‘sociaal’ of merkentrouw. Volgen merken wel via sociale media, maar de motieven zijn vooral: kortingen (53 procent) of meedoen aan competities (41 procent).

• Outsiders (20 procent in Europa, 36 procent in Nederland): gebruiken sociale media vaak alleen voor persoonlijke redenen. Ze zoeken hier geen toenadering tot merken. Zoeken liever naar informatie over merken via corporate websites en zoekmachines als Google.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in