Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom heldere communicatie zo belangrijk is

Veel frustraties tussen collega's en tussen bedrijven en klanten zou weggenomen kunnen worden als mensen zorgen voor duidelijke, tijdige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Bij sommige bedrijven heb ik soms het idee dat als ik tegen ze praat, ze als een verwende kleuter met hun vingers in hun oren heel hard NANANANA zitten te schreeuwen om mij maar niet te horen. Op zich best begrijpelijk hoor, soms is het gewoon even fijn om een vragende klant te negeren. Even geen gezeur aan je hoofd. Heerlijk. Toch kun je dan wachten tot de bom barst en dan is vaak de ellende veel groter.

related partner content for mobile comes here

Voorkomen is beter dan genezen

Zie het als een pleister eraf halen. Meteen eraf rukken is beter dan stukje voor stukje het plakkende verbandje van je huid losscheuren. Stelt iemand een vraag, beantwoordt hem dan meteen. Klanten begrijpen best dat je niet meteen een antwoord hebt. Geef aan dat je wat tijd nodig hebt om het antwoord te vinden maar geef aan dat je in ieder geval de vraag gehoord hebt. Laat er vervolgens geen weken overheen gaan maar houdt de klant op de hoogte. Waarom gebeurt het dan niet?

Webcare
Positieve note: in zie je het gelukkig wel al vaker. Daar hebben bedrijven door dat ze meteen moeten reageren en niet dagen moeten wachten met antwoord geven. Komt dat enkel doordat het medium sneller is of doordat mensen social media als openbaar zien? Natuurlijk wil je liever niet met je billen bloot voor het oog van de natie maar een e-mailconversatie die uit de klauwen loopt, komt tegenwoordig ook gemakkelijk op het net. (Google maar eens op '' of '')

Hebben we angst voor die persoon aan de andere kant van de lijn? Zijn we bang voor boosheid als we niet kunnen bieden wat ze van ons willen? Ik ben vaak 'banger' voor de escalatie die komt. En als ik dan toch eerlijk ben, ik durf ook niet zo makkelijk te escaleren. Ik voel me altijd een licht hysterisch viswijf als ik mijn ongenoegne eens duidelijk uit. Terwijl ik er in mijn optiek dan vaak al alle reden toe heb. Heb je me dan eenmaal zo ver dan is mijn onvrede ook op een punt bereikt dat je niet makkelijk meer in mijn goede boekje komt. Zonde, want het is prima toeven in mijn goede boekje. Toch vrees ik dat op deze manier veel onnodige onvrede ontstaat die al lang voorkomen had kunnen worden.

Roomser dan de paus

Natuurlijk, laten we niet roomser zijn dan de paus, we laten allemaal steken vallen in onze communicatie. Soms schiet het er tussendoor. Toch zijn er vaak genoeg tussenstations waar je aan kunt haken voor de trein volledig ontspoort. Al ben ik er wel van overtuigd dat de drempel om dan te reageren wel steeds hoger wordt. Hoe zorgen we dat die drempel lager wordt?

Hoe gaan we dit aanpakken? Iedereen wil beter geholpen en eerder ingelicht worden maar hoe krijgen we iedereen zo ver dat ze dat doen?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in