Wat staat merken in 2012 te wachten?
Interbrand meent dat 2011 een uitdagend jaar is geweest voor merken in alle sectoren, maar merken die de aandacht op hun klanten, werknemers, markten en het milieu bleven focussen, zijn vooruitgekomen en sterker geworden.
Een kort overzicht van de verwachting van Interbrand voor 2012:
Vliegmaatschappijen
Snelle groei in sommige regio’s, stijgende brandstofprijzen en opkomende digitale platformen zullen voor significante veranderingen voor vliegmaatschappijen zorgen. Innovatie op het gebied van brandstofbesparing en een betere relatie met consumenten zijn twee belangrijke zaken.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
Spotta
Autoindustrie
2012 is een jaar voor call-to-action voor de automotive. Mede vanwege een slagveld op het gebied van prijzen moeten autofabrikanten steeds meer de ‘touchpoints’ van hun merken in lijn brengen met specifieke merkervaringen en producteigenschappen.
Zakelijke dienstverlening
De merken in deze bedrijfstak worden steeds belangrijker. Veel van deze merken worden door hun eigenaren nog ondergewaardeerd, maar zullen wel de uitdaging in 2012 moeten aangaan.
Consumer Packaged Goods
Volgens Interbrand zal in 2012 de branding van deze producten een nieuwe weg inslaan. Vanwege de recessie en het verslechterde consumentenvertrouwen moeten deze merken zich herdefiniëren om aan de behoeften van die consumenten te voldoen.
Digital
De taak van merken, trendsetters, journalisten zal zijn: het consumenten makkelijker maken om beslissingen te nemen en het leven van online consumenten simpeler maken.
Energie
Energiemaatschappijen en gemotiveerde ondernemers zullen kansen zien in het ontwikkelen en installeren van goedkope bronnen voor energie voor ontwikkelingslanden.
Opkomende markten
Sommige consumenten in landen met opkomende markten zullen vaker gaan reizen en premium goederen kopen. Het is aan brandmanagers om hen tegemoet te komen en verwachting te creëren.
Financiële sector
Deze sector zal ook in 2012 gebukt gaan onder onzekerheid. Maar duidelijk is wel dat merken dit jaar een nog belangrijkere rol zullen gaan spelen.
Gezondheid
Het merkenmodel ontwikkelt zich verder in 2012 en de gezondheidsindustrie zal een aantal opmerkelijke veranderingen zien. Wordt gezond het ‘nieuwe groen’?
Media
In 2012 hebben mediaconsumenten nog meer dan voorheen mogelijkheden om geld te verdienen via user generated content. Ze krijgen ook meer keuze in apparaten (zoals gadgets) en inhoud.
Retail
In 2012 kunnen consumenten altijd en overal shoppen. Merken moeten leren relevant te blijven voor de consumenten, die steeds meer verwachten dat hun behoeften direct kunnen worden ingevuld.
Zie hier alle voorspellingen van Interbrand.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid