Wie koopt er online?
Drie Amerikaanse onderzoekers hebben onder een steekproef van 307 internetgebruikers onderzocht welke factoren kenmerkend zijn voor internetgebruikers die online aankopen hebben gedaan en voor gebruikers die dat niet hebben gedaan. Daarbij zijn vier aspecten bekeken, namelijk de attitudes, ervaring met internet, demografische kenmerken en persoonlijkheidsvariabelen van gebruikers. Wat het eerste aspect betreft (attitudes): mensen met ‘internetbetrokkenheid’ kopen vaker dan mensen zonder internetbetrokkenheid. Iemands ervaring met internet speelt ook een rol: met name bij gebruikers die online wel eens productinformatie hebben aangevraagd, is de kans groter dat zij online kopen. Qua demografische kenmerken levert het onderzoek evenmin erg verrassende resultaten op: mannen en gebruikers met hogere inkomens kopen eerder online dan vrouwen en dan gebruikers met lagere inkomens. Leeftijd en opleiding spelen nauwelijks een rol. Tot slot is de persoonlijkheidsvariabele ‘opinieleiderschap’ van invloed: bij (product)opininieleiders is de waarschijnlijkheid groter dat zij online kopen.
Bron: journal of advertising research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid