Overslaan en naar de inhoud gaan

Wie koopt er online?

Verschillende consumentenkenmerken blijken van invloed te zijn op de waarschijnlijkheid dat mensen online kopen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Drie Amerikaanse onderzoekers hebben onder een steekproef van 307 internetgebruikers onderzocht welke factoren kenmerkend zijn voor internetgebruikers die online aankopen hebben gedaan en voor gebruikers die dat niet hebben gedaan. Daarbij zijn vier aspecten bekeken, namelijk de attitudes, ervaring met internet, demografische kenmerken en persoonlijkheidsvariabelen van gebruikers. Wat het eerste aspect betreft (attitudes): mensen met ‘internetbetrokkenheid’ kopen vaker dan mensen zonder internetbetrokkenheid. Iemands ervaring met internet speelt ook een rol: met name bij gebruikers die online wel eens productinformatie hebben aangevraagd, is de kans groter dat zij online kopen. Qua demografische kenmerken levert het onderzoek evenmin erg verrassende resultaten op: mannen en gebruikers met hogere inkomens kopen eerder online dan vrouwen en dan gebruikers met lagere inkomens. Leeftijd en opleiding spelen nauwelijks een rol. Tot slot is de persoonlijkheidsvariabele ‘opinieleiderschap’ van invloed: bij (product)opininieleiders is de waarschijnlijkheid groter dat zij online kopen.

related partner content for mobile comes here

Bron: journal of advertising research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in