Overslaan en naar de inhoud gaan

Internet als extra kanaal rendabel

Uit onderzoek blijkt dat investeringen in internet als extra distributiekanaal rendabel zijn. First movers genieten echter geen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Door internet aan hun bestaande distributiekanalen toe te voegen, hopen ondernemingen hun financiële prestaties op te voeren. Tegenover de voordelen van internet, zoals vergroting van het marktbereik en verlaging van de distributiekosten, staan echter ook mogelijke nadelen – zoals conflicten met de bestaande distributiekanalen. Pakt toevoeging van het internetkanaal per saldo positief of negatief uit?

related partner content for mobile comes here

Inge Geyskens, Katrijn Gielens (beiden KU Brabant) en Marnik G. Dekimpe (KU Leuven) hebben het uitgebreid onderzocht door de reacties van de beleggers op investeringen te analyseren, als maatstaf voor het toekomstige (verwachte) rendement van deze investeringen. Investeringen in internet hadden in 70% van de gevallen een positief effect op de beurswaarde van ondernemingen. In het onderzoek worden onder meer de volgende conclusies getrokken:

- Machtige firma’s (tegenover hun distributeurs) hebben een gunstigere positie als ze hun bestaande distributiesysteem aanvullen met een internetkanaal dan minder machtige firma’s. Verlies van goodwill van de bestaande kanalen is onvermijdelijk, maar machtige firma’s kunnen er makkelijker voor zorgen dat deze kanalen zich aan de gemaakte afspraken houden.

- Firma’s die al een groot aantal directe kanalen hebben, lopen financiële (koers)schade op als zij een internetkanaal toevoegen. Dit lijkt te bevestigen dat toevoeging van het internetkanaal kan leiden tot kannibalisatie en/of kanaalconflicten.

- Kleinere firma’s moeten zich er niet vanwege hun gebrek aan grootte van laten weerhouden om in een internetkanaal te investeren: zowel grote als kleinere firma’s kunnen succesvol zijn met dit nieuwe kanaal.

- Firma’s doen er goed aan om snel te zijn met het toevoegen van een internetkanaal, maar niet té snel. Het is gunstig om eerst een paar andere spelers te laten experimenteren. Het is aan te bevelen om early follower te zijn in plaats van pionier.

< SIZE=1>Bron: journal of marketing<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in