Wetsvoorstel Heinsbroek regulering mobiele marketing


Het voorstel is de implementatie van een Europese richtlijn voor onder meer e-mail marketing waarbij opt-in centraal staat, meldt Emerce. Heinsbroek reageert hiermee op Kamervragen. Die werden gesteld na uitlatingen van Admanager-voorzitter Steven Pieneman op de Emerce-site. Deze zei vorige maand dat het dringend nodig is richtlijnen op te stellen voor mobiele marketing. ‘Anders wordt de markt kapot gemaakt en dreigt er binnen een jaar verzadiging op te treden bij de consument, net als bij e-mailmarketing’, aldus Pieneman. De uitlatingen waren voor D66-Kamerlid Bert Bakker reden om vragen te stellen aan minister Heinsbroek van Economische Zaken. Bakker vroeg de LPF-bewindsman onder meer wanneer Heinsbroek Europese regelgeving op dit gebied gaat implementeren. Heinsbroek noemt het in zijn antwoord ‘wenselijk te komen tot regulering van het gebruik van elektronische communicatiemiddelen met het oog op direct marketing’. Hij zegt toe vóór 31 oktober 2003 met een wetsvoorstel te komen dat de Europese regelgeving op dit gebied moet implementeren. Op 31 juli van dit jaar trad die Europese richtlijn die opt-in centraal stelt in werking. De richtlijn spreekt over e-mail, maar niet over mobiele marketing. ‘Gelet op de definitie van e-mail in de richtlijn valt op te merken dat sms ook moet worden begrepen onder de term e-mail’, zei Heinsbroek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid