"Supermarkten weinig maatschappelijk verantwoord"
Volgens de milieuorganisatie is de achterstand voor een deel te wijten aan de prijzenoorlog.Verantwoord geproduceerde producten worden weggedrukt door andere veel goedkopereproducten.' De concurrentieslag tussen supermarkten heeft de prijsverschillen met 10 tot 15procent vergroot, aldus de stichting.
In vergelijking met de gemiddelde Nederlandse supermarkt, doen Albert Heijn, Konmar,Super de Boer en C1000 het relatief goed, zegt Natuur en Milieu. Toch blijkt dat vergelijkbaresupermarkten in andere EU-landen vaak twee keer zoveel verantwoorde producten in deschappen hebben liggen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaVolgens het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) hebben supermarkten hetmaatschappelijk verantwoord ondernemen wel degelijk hoog in het vaandel staan. Dekoepelorganisatie van supermarkten trekt de betrouwbaarheid van onderzoek doormaatschappelijke organisatie zoals Natuur en Milieu in twijfel. Bovendien sluiten "veel van hunwensen niet aan bij datgene wat de consument in de winkel belangrijk vindt'.
Het CBL verdedigt zich daarnaast door te stellen dat supermarkten onmogelijk alles tegelijkkunnen aanpakken. De maatschappelijke organisaties willen "te veel en te snel'. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid