Overslaan en naar de inhoud gaan

Stroeve implementatie social media-analytics

De meeste bedrijven meten nog niet de waarde van geintegreerde social media. Zo zegt het Amerikaanse bureau Altimeter.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het bedrijf van Groundswell-auteur onderzocht in juni van dit jaar hoe ver bedrijven zijn met de implementatie van social analytics binnen de marketingmix. Het bureau ondervroeg 144 strategiebepalers bij veschillende bureaus en adverteerders die al langer bezig zijn met social media.

related partner content for mobile comes here

In de whitepaper “A Framework for Social Analytics” staat dat 44 procent van de bedrijven zich vooruitstrevend vindt als het gaat om integratie van social media. Gekeken naar het soort bedrijven dan antwoordt 26 procent van intermediairs en 16 procent van de start-ups dat ze standaard meetinstrumenten hebben om social media-activiteiten te kunnen benchmarken.

Deze percentages vallen tegen: Altimeter deed een jaar geleden ook al onderzoek naar dit onderwerp en toen gaf 82 procent van de bedrijven aan in 2011 een of andere monitor te zullen implementeren om de waarde van social media binnen de marketingmix te kunnen bepalen. 48 procent gaf aan dat het de voornaamste interne focus was om ROI-meettools te ontwikkelen voor social media.

Altimeter Group ziet vijf social media analytics-uitdagingen voor bedrijven:

- Ongelijksoortige bronnen: merkconversaties vinden niet plaats op de website van het merk en worden ook niet opgepikt met traditionele online meetmethoden. Social analytics zijn echter nog vrij nieuw, het aantal databronnen groeit sterk, en er zijn nog weinig goede voorbeelden voorhanden.
- Inconsistentie in data: Verschillende meettools hebben verschillende filters en kunnen niet meten in gesloten netwerken, zoals Facebook. Crawlers en spam hebben een negatieve invloed op het resultaat.
- Nieuw gedrag: social media zorgen voor nieuw consumentengedrag dat opnieuw geïnterpreteerd moet worden, waarvan de waarde nog moet worden begrepen. Denk aan een ‘like’ op Facebook, een re-tweet op Twitter, een check-in op Foursquare.
- Beperkingen in taal: Vakjargon, online slang en afkortingen als LOL, OMG, TTYL, ROFL, ironie en sarcasme, emoticons, en slechte ondersteuning voor vreemde talen.
- Verschillende benaderingen van toeleveranciers: Bureaus verzamelen data op hun eigen manier, en dat beinvloedt de resultaten. Search gebaseerd op keywords is het makkelijkst en goedkoopst, maar ook het minst accuraat. Op maat gemaakte algoritmes zijn accurate, maar duurder.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in