Overslaan en naar de inhoud gaan

Roddelbladen scoren niet alleen bij de kapper

Kranten worden aanzienlijk beter gelezen dan tot nu toe werd aangenomen. Bloot- en roddelbladen ook. Maar opiniebladen en deftige…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nu de interviewer zich er nauwelijks meer mee bemoeit, blijkt het bereik van roddelbladen vrijwel dubbel zo hoog als tot nu toe gemeten. Dat van de blootbladen schiet met éénderde omhoog. Directeur Costa Tchaoussoglou van de NOM noemt dit het gêne-effect: 'Zonder interviewer durven mensen ervoor uit te komen dat bloot en roddel wel degelijk hun belangstelling hebben.'

related partner content for mobile comes here

En omdat de interviewer ook niet meer hoeft te worden geïmponeerd met dure managementbladen en intellectuele opiniebladen, blijkt het bereik daarvan fiks te zijn gekrompen. Landelijke kranten komen er in de nieuwe opzet beter vanaf, omdat veel kranten zo her en der terloops worden ingezien. Opgejaagd door de telefonische enquêteur vergaten veel onderzochten die kranten te noemen. In het rustigere tempo van het nieuwe onderzoek werden veel vaker landelijke kranten genoemd.

Ook sport-, interieur- en tuinbladen blijken duidelijk minder te worden gelezen dan werd aangenomen. Dat komt doordat bij de telefonische enquêtes mensen veel titels uit deze categoriën verwarden. Directeur Bart Soels van mediabureau OMD denkt dat de nieuwe cijfers hun uitwerking op de advertentiemarkt niet zullen missen. 'Vooral die bladen die nu een lager bereik hebben, zullen dat merken. Dat was een uitkomst die de markt niet had verwacht.'

Bron: De Volkskrant

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in