Online in de lift
Ook de marktonderzoekbranche zucht onder de huidige recessie. Opdrachtgevers krimpen her en der hun onderzoeksbudgetten verder in. Sombere vooruitzichten dus, maar dat geldt niet voor online marktonderzoek. Hier zien we de budgetten stijgen: voor 2002 wordt een stijging verwacht van 23%. Ok, dat is aanmerkelijk minder dan de plus van 159% die in 2000 werd gerealiseerd, maar toch nog erg positief.
De voordelen van (met name) onderzoek via internet zijn genoegzaam bekend in de markt: snel, makkelijk op te zetten, relatief goedkoop en dynamisch van aard.
In de begindagen van e-onderzoek zochten bureaus het nog vooral in zo groot mogelijke online panels. Niet handig, want die groeiden zo vooral uit tot grote databases. Er was geen relatie tussen respondent en marktonderzoeker, met als resultaat marktinformatie van slechte kwaliteit en steeds lagere responsecijfers.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Maar dat is nu sterk verbeterd. Bureaus weten goed hoe ze online onderzoek moeten aanpakken. Dat zou blijken uit de resultaten. Zo claimden onderzoeksbureaus die online verkiezingspolls houden onlangs dat hun voorspellingen betrouwbaarder zijn dan die van hun traditionele tegenhangers. The Sunday Times gebruikt alleen nog maar verkiezingsvoorspellingen die voortkomen uit online onderzoek.
Technologische vooruitgang is de grote motor voor de verwachte groei in online onderzoek. Zo heeft het Britse bedrijf ComScore aan respondenten onderzoekssoftware uitgedeeld die hun connectie met internet sterk versnelt. Respondenten blij, want gratis snel surfen. Voor het panel hoeven ze feitelijk niets extra te doen, want de software meet domweg al hun gedragingen op internet: bezochte sites en webpagina’s, bekeken banners, gekochte producten en diensten, et cetera. Dat biedt uiteraard rijke gebruikersinformatie aan bedrijven die actief zijn op internet.
Ook de doorbraak van interactieve diensten via tv is goed nieuws voor de onderzoeksbranche. Naar verwachting zal de paneuropese penetratie van interactieve tv in 2005 hoger zijn dan de internetpenetratie. Dus via dit kanaal kan makkelijk en snel onderzoek worden gedaan. Dat geldt ook voor het succesvolle fenomeen sms, dat in hoog tempo school maakt.
<#FONT SIZE=1>Bron: Marketing Week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid