Overslaan en naar de inhoud gaan

Online in de lift

Bestedingen aan marktonderzoek nemen af, behalve voor online onderzoek. De voorspelde omzetgroei wordt mede mogelijke gemaakt door…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ook de marktonderzoekbranche zucht onder de huidige recessie. Opdrachtgevers krimpen her en der hun onderzoeksbudgetten verder in. Sombere vooruitzichten dus, maar dat geldt niet voor online marktonderzoek. Hier zien we de budgetten stijgen: voor 2002 wordt een stijging verwacht van 23%. Ok, dat is aanmerkelijk minder dan de plus van 159% die in 2000 werd gerealiseerd, maar toch nog erg positief.

related partner content for mobile comes here

De voordelen van (met name) onderzoek via internet zijn genoegzaam bekend in de markt: snel, makkelijk op te zetten, relatief goedkoop en dynamisch van aard.
In de begindagen van e-onderzoek zochten bureaus het nog vooral in zo groot mogelijke online panels. Niet handig, want die groeiden zo vooral uit tot grote databases. Er was geen relatie tussen respondent en marktonderzoeker, met als resultaat marktinformatie van slechte kwaliteit en steeds lagere responsecijfers.

Maar dat is nu sterk verbeterd. Bureaus weten goed hoe ze online onderzoek moeten aanpakken. Dat zou blijken uit de resultaten. Zo claimden onderzoeksbureaus die online verkiezingspolls houden onlangs dat hun voorspellingen betrouwbaarder zijn dan die van hun traditionele tegenhangers. The Sunday Times gebruikt alleen nog maar verkiezingsvoorspellingen die voortkomen uit online onderzoek.
Technologische vooruitgang is de grote motor voor de verwachte groei in online onderzoek. Zo heeft het Britse bedrijf ComScore aan respondenten onderzoekssoftware uitgedeeld die hun connectie met internet sterk versnelt. Respondenten blij, want gratis snel surfen. Voor het panel hoeven ze feitelijk niets extra te doen, want de software meet domweg al hun gedragingen op internet: bezochte sites en webpagina’s, bekeken banners, gekochte producten en diensten, et cetera. Dat biedt uiteraard rijke gebruikersinformatie aan bedrijven die actief zijn op internet.

Ook de doorbraak van interactieve diensten via tv is goed nieuws voor de onderzoeksbranche. Naar verwachting zal de paneuropese penetratie van interactieve tv in 2005 hoger zijn dan de internetpenetratie. Dus via dit kanaal kan makkelijk en snel onderzoek worden gedaan. Dat geldt ook voor het succesvolle fenomeen sms, dat in hoog tempo school maakt.

< SIZE=1>Bron: Marketing Week<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in