Radio- en tv-bestedingen groeien met dubbele cijfers


Zo meldt RAB (Radio Advies Bureau), dat de bestedingen op de radio in het derde kwartaal zijn gestegen met bijna 16 pct: van ruim 41 miljoen (derde kwartaal 2006) naar 47 miljoen euro (dezelfde periode dit jaar). De netto uitgaven aan tv-reclame zijn volgens Spot gestegen met 11 pct tot een bedrag van ruim 170 miljoen euro. Dit is een toename van 17 miljoen euro ten opzichte van de 154 miljoen euro die in het derde kwartaal vorig jaar werd omgezet. Door de stijging van de radiobestedingen wordt een toename in de eerste drie kwartalen gehaald van 4,1 pct, van ruim 162 naar 169 miljoen euro. De belangrijkste stijgers binnen de radiomarkt zijn financiële dienstverlening, voedingsmiddelen, media, zakelijke dienstverlening en recreatie. RAB-directeur George Bohlander: 'Er is vanaf eind vorig jaar een duidelijke positieve tendens zichtbaar, die zich in 2007 onverminderd voortzet.' Voor geheel 2007 verwacht Bohlander dat de stijging van de radiomarkt 'het gemiddelde percentage van de gehele mediamarkt zeker zal overtreffen'. Op tv laten volgens Spot-directeur Paul van Niekerk vooral traditionele adverteerders als fast movers een sterk vertrouwen in het medium zien. Meer geadverteerd werd er voor zuivelprodukten, wasmiddelen en lichaamsverzorging. Ook de detailhandel liet een flinke stijging zien, vooral bij woninginrichting. Daarnaast zijn de energiebedrijven geleidelijk aan weer meer aan het investeren in hun communicatie. Van Niekerk: 'De stijging kan deels verklaard worden door het gunstige economische klimaat. De consumptie ontwikkelt zich goed en dit biedt ruimte om de advertentiebudgetten van basisprodukten te laten stijgen.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid