NS-blad Rails ‘te hip’ voor reizigers
Het spoorbedrijf heeft een aantal uitgevers uitgenodigd een voorstel in te dienen voor een geheel nieuwe bladformule voor Rails. Het enige wat behouden blijft, is de naam.
“Het huidige Rails is een schoolvoorbeeld van een mooi, tegendraads en hip tijdschrift. Daar zijn we best een beetje trots op. Alleen levert het ons veel te weinig op. Het blad is zonder dat dit de bedoeling was avant-gardistisch geworden; het wordt vooral gewaardeerd door een kleine groep randstedelingen. De meeste van onze reizigers laten het blad links liggen. En dat is niet de bedoeling,” aldus Bonita van Lier, Bladmanager bij de NS, tegenover de Volkskrant.
Ook heeft Rails volgens Van Lier last van de gratis kranten die op de stations worden verspreid. "Rails raakt in de bagagerekken vaak ondergesneeuwd door een berg oude kranten. Schoonmakers gooien deze stapel aan het einde van de dag in de papierbak. Ook al hebben ze de instructie de Rails eruit te vissen, het gebeurt dikwijls niet.”
De NS wil meer regie over het blad krijgen. De nieuwe Rails moet meer praktische NS-gerelateerde informatie bevatten, bijvoorbeeld over veranderingen in de dienstregeling. “Maar het moet ook een mooi en leuk blad blijven, mensen moeten het natuurlijk wel gaan lezen. Denk daarbij aan de Allerhande en de Holland Herald.”
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisRails bestaat sinds 1989 en is de laatste jaren door externe uitgevers gemaakt. Voor die tijd heette het blad Tussen de Rails. Het was sinds 1957 door de NS zelf gemaakt. Rails wordt elke twee maanden in een oplage van 60 duizend exemplaren in de treinen verspreid. (Volkskrant)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid