Overslaan en naar de inhoud gaan

Marian Salzman: trends na 11 september

Met welke veranderende trends moeten merkenbouwers rekening houden na de aanslagen van 11 september 2001? Marian Salzman, Euro RSCG…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe maak je van een merk een ‘trustmark’ in turbulente tijden? Salzman en Matathia deden deze week Nederland aan om hun inzichten te delen met marketeers.

related partner content for mobile comes here

1. Afbrokkelen van Amerika-gericht globalisme. De internationale gemeenschap ziet Amerika niet meer als ‘hero brand’, redder van de beschaving en bron van alle goed. Merken moeten er rekening mee houden dat ‘Amerikaans zijn’ op zichzelf niet meer genoeg bestaansrecht geeft.

2. Belang van ‘glocale’ oplossingen. Hoe global een merk ook is; de hedendaagse consument (‘prosument’ noemen Salzman en Matathia hem) wil zijn eigen culturele, etnische en religieuze waarden terugzien. Juist na 11-9 zijn mensen op zoek naar wat ‘prettig’is en bekend - en dat is vaak wat ‘van hier’ komt.

3. Eten als troost. Uit een Euro RSCG poll blijkt dat mensen na 11-9 meer zijn gaan eten en snacken, en meer zelf koken. In Europa is die trend het sterkst onder de Fransen en het minst sterk bij de Nederlanders. Gaat hand in hand met meer vraag naar keukenspullen en tafeldecoratie.

4. Home sweet home.16 procent van de deelnemers aan de poll gaf aan geld te gaan steken in het verbeteren van hun huis. Men gaat weer investeren in beveiliging, telecommunicatie, entertainment, thuisbankieren e.d.

5. Eenvoudige geneugten. Bij het huidige stressniveau zoeken mensen naar zaken waardoor ze zich goed voelen. Daarbij gaat het niet om status, maar om een gevoel van ontspanning. Merken kunnen daar op inspelen met impulsgoederen op point-of-sale, bij de kassa e.d.

6. Goed ‘corporate citizenship’ telt. Starbucks deed het goed fout door op 11-9 de reddingswerkers te laten betalen voor mineraalwater. De prosument stelt kritischere vragen en vraagt betere antwoorden dan voorheen.

7. Zorgvuldige communicatie. Bij holistische marketing horen ook interne en externe communicatie en relaties met stakeholders. In een omgeving met continue spanningen zijn verrassingen niet aangenaam, laat staan slecht nieuws. Een totaal geïntegreerd communicatieplan moet dus ook ‘droom’- en ‘nachtmerrie’-scenario’s bevatten.

8. Samenwerking boven concurrentie. In tijden van oorlog staan consumenten negatief tegenover merkoorlogen. Ze zullen positiever reageren op partnerships. Denk aan de samenwerking van ABC, CBS, NBC en Fox bij ‘America: A Tribute to Heroes’.

9. Andere Tijden, Andere Waarden. Voor 11 september waren de kernwoorden: materialisme, individualisme, beroemdheid, buitensporig, hoog tempo. Na 11 september is dat verschoven naar: familie, gemeenschap, integriteit, balans, authenticiteit en veiligheid.

10. Leiderschap is belangrijker dan ooit. Mensen proberen de wereld en de gebeurtenissen om zich heen te begrijpen. Merken kunnen betekenis geven. Zij moeten zich ware leiders tonen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in