Overslaan en naar de inhoud gaan

Land van de Rijzende Animatie

In Japan is animatie big business. De Japanse animatiefiguren zouden wel eens een groot exportsucces kunnen worden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze tak van de Japanse entertainmentindustrie kreeg in 2003 extra belangstelling, toen de animatiefilm Spirited Away van regisseur Hayao Miyazaki een Oscar won. In Japan lusten ze er wel pap van. In de Top 5 van bestbezochte films ooit, staan –naast Titanic en Harry Potter- drie animatiefilms, die gemiddeld 200 miljoen dollar in het laatje brachten. En de inkomsten uit allerlei merchandising, dvd-verkopen, games, et cetera zijn nog veel groter. Volgens marktkenners inspireren de Japanse animatie creatieven en consumenten over de hele wereld. Hollywood zou inmiddels flink beïnvloed worden, stelt de Amerikaanse producent John Lasseter, die onder andere The Incredibles en Finding Nemo produceerde. Als de Japanners het slim aanpakken, zou animatie wel ‘ns kunnen uitgroeien tot hun belangrijkste exportproduct.

related partner content for mobile comes here

Bron: Business Week

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in