Overslaan en naar de inhoud gaan

Hey Big Spender

Amerikanen zijn big spenders. Waarom kopen ze zo graag?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Geen volk ter wereld houdt zo van consumeren als de Amerikanen. In een doorsnee huishouden gaat 99 procent van het inkomen op aan consumptie-uitgaven, slechts 1 procent wordt opzij gelegd. Bovendien wordt er heel wat geleend, geleasd en op afbetaling gekocht. De economie vaart er wel bij; vorig jaar bedroeg de groei vier procent. Ook de rest van de wereld profiteert van de consumptiedrang van de Amerikanen: de VS importeren meer dan ze exporteren, en omdat er véél wordt geïmporteerd werkt het betalingsbalanstekort als een machtige turbolader voor de wereldconjunctuur.

related partner content for mobile comes here

Waar komt dat toch vandaan, die drang tot spenden? Een verklaring is dat veel Amerikanen ophouden met sparen zodra ze een bepaald spaardoel hebben bereikt, en de afgelopen 25 jaar hebben veel Amerikanen flink verdiend aan waardestijgingen van aandelen en onroerend goed – althans, op papier. Daarbij komt een culturele dimensie. ‘Je bent wat je koopt’, dus je wilt niet onderdoen voor de buren. Keeping up with the Joneses noemen de Amerikanen dat. Dit alles, gecombineerd met een historisch gegroeid optimisme (arm immigrantenvolk wordt binnen enkel generaties een van ‘s werelds welvarendste landen) maakt dat Amerikanen gemakkelijk financiële risico’s nemen.

Bron: Managermagazin

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in