Hey Big Spender
Geen volk ter wereld houdt zo van consumeren als de Amerikanen. In een doorsnee huishouden gaat 99 procent van het inkomen op aan consumptie-uitgaven, slechts 1 procent wordt opzij gelegd. Bovendien wordt er heel wat geleend, geleasd en op afbetaling gekocht. De economie vaart er wel bij; vorig jaar bedroeg de groei vier procent. Ook de rest van de wereld profiteert van de consumptiedrang van de Amerikanen: de VS importeren meer dan ze exporteren, en omdat er véél wordt geïmporteerd werkt het betalingsbalanstekort als een machtige turbolader voor de wereldconjunctuur.
Waar komt dat toch vandaan, die drang tot spenden? Een verklaring is dat veel Amerikanen ophouden met sparen zodra ze een bepaald spaardoel hebben bereikt, en de afgelopen 25 jaar hebben veel Amerikanen flink verdiend aan waardestijgingen van aandelen en onroerend goed – althans, op papier. Daarbij komt een culturele dimensie. ‘Je bent wat je koopt’, dus je wilt niet onderdoen voor de buren. Keeping up with the Joneses noemen de Amerikanen dat. Dit alles, gecombineerd met een historisch gegroeid optimisme (arm immigrantenvolk wordt binnen enkel generaties een van ‘s werelds welvarendste landen) maakt dat Amerikanen gemakkelijk financiële risico’s nemen.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaBron: Managermagazin
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid