Overslaan en naar de inhoud gaan

Klagende klant drie keer zo spraakzaam bij online reviews als tevreden klant

Klanten die niet tevreden zijn nemen uitgebreid de tijd voor online reviews.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Klanten die niet tevreden zijn, nemen vaak de moeite hun ervaringen online te delen en gebruiken daar drie keer zoveel woorden voor dan tevreden klanten. Dit blijkt uit onderzoek dat het keurmerk Trusted Shops heeft uitgevoerd onder alle klantbeoordelingen die zijn geplaatst over online retailers in het afgelopen jaar.

related partner content for mobile comes here

19 versus 6 woorden vuil maken
Klanten die een product of een dienst waarderen met (slechts) 1 ster, gebruiken gemiddeld genomen zo’n 19 woorden en een 5-sterren-beoordeling (maximum) telt maar 6 woorden.

4 sterren of meer
Trusted Shops zegt in een toelichting op de onderzoeksresultaten (zie infographic onderaan voor meer uitgebreide onderzoeksresultaten), dat online klantbeoordelingen een relatief nieuw onderdeel vormen van de marketingstrategie van retailers. ‘Velen aarzelen nog met de toepassing hiervan. Toch blijkt uit ons onderzoek dat de online retailer niet bang hoeft te zijn voor klantbeoordelingen. Bij maar liefst 94 procent van de onderzochte reviews telde de beoordeling namelijk vier of meer sterren. Slechts een kleine 3 procent van de reviews was ondermaats en scoorde twee of minder sterren.’

Negatieve boodschap
Trusted Shops concludeert dat het proactieve verzoek aan klanten na hun aankoop om een online beoordeling te geven, tot positieve referenties leidt. Tim Heinen, country manager bij Trusted Shops: “We zijn van nature geneigd ons vooral uit te laten bij een negatieve boodschap. Denk maar aan de werking van nieuws. Bij online reviews is het niet anders: positieve ervaringen vinden we eerder vanzelfsprekend en het komt niet direct bij ons op om deze online te delen. Toch blijkt dat klanten bij een proactief verzoek zeker welwillend zijn om hun positieve ervaring te delen en deze reviews kunnen nieuwe klanten natuurlijk over de streep trekken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in