Helft Nederlandse bedrijven is op Facebook
Dit blijkt uit een groot opgezet, internationaal onderzoek van Insited consulting in samenwerking met sample- en datacollectie partner SSI en vertaalbureau No Problem!. In totaal werden 1.222 top managers geïnterviewd van bedrijven in de VS, Groot-Brittannië, Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.
Nederlandse bedrijven weten de weg naar sociale mediasites goed te vinden. Behlave op Facebook en Twitter, is 42% aanwezig op LinkedIn en 22% gebruikt YouTube.Met die percentages loopt Nederland gemiddeld iets vooruit op de rest.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisHoewel bedrijven het belangrijk vinden om aanwezig te zijn op sociale netwerk sites, betekent dt niet dat het altijd op een doordachte manier gebeurt. Slechts 15% van de bedrijven integreert zijn sociale media aanpak in de totale bedrijfsstrategie. 17% van de bedrijven is bezig met de integratie. 46% is momenteel aan het experimenteren of zet hun allereerste stappen op het sociale web. 'Veel bedrijven voelen de externe druk om aanwezig te zijn op sociale media. Dit leidt jammer genoeg té vaak tot bedrijfspagina’s waar niets te beleven valt. Zo creëren ze enthousiasme bij hun klanten dat uiteindelijk omdraait in een ontgoocheling', stelt professor Steven Van Belleghem, partner bij InSites Consulting.
Vier op de tien Nederlandse bedrijven luisteren naar wat consumenten over hen vertellen op sociale netwerksites. Daarnaast zit het beantwoorden van vragen via sociale media sterk in de lift. 66% van de bedrijven geeft aan dat ze vragen of klachten die via sociale media binnenkomen ook steeds behandelen. Slechts 26% van de bedrijven uit dit onderzoek praat mee met consumenten.
Volgens Van Belleghem is het risico reëel dat er snel een digitale kloof ontstaat in de bedrijfswereld. Bedrijven die vandaag al veel investeren in de nieuwe media, zulen dat in de toekomst nog meer doen. Bedrijven dienog niet veel investeren, hebben ook geen plannen in die richting. 'Niettegenstaande de duidelijke digitale evolutie aan klantenzijde zijn er nog steeds bedrijven die er niet van overtuigd zijn dat ook zij de evolutie moeten volgen. De kans bestaat dat deze bedrijven op vrij korte termijn een belangrijke doelgroep zullen mislopen,' concludeert Van Belleghem.
Hier het onderzoek.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid