Overslaan en naar de inhoud gaan

'Groene producten alleen succesvol als ze beter zijn'

Een klimaathypotheek van de Rabobank of een BCC-stekker voor energiezuinige apparaten: producten met een groen randje zijn 'in'. Toch…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In zijn proefschrift 'The organization of greening. The integration of environmental management in new product development' onderzocht Mark van der Veen het ontwikkelingsproces van 34 milieuvriendelijke producten.

related partner content for mobile comes here

Voor het oplossen van milieuproblemen is het van belang dat er nieuwe, milieuvriendelijkere producten worden ontwikkeld zoals zuinige, schone auto's, verf met minder oplosmiddelen en biologisch afbreekbare plastics. Met zijn onderzoek beoogt Mark van der Veen meer inzicht te bieden in de organisatie van groene productontwikkeling. Waarom werd een product ontwikkeld, hoe was de productie georganiseerd, en zijn de managers tevreden over het resultaat?

Marketingmanager
Een opvallende uitkomst van het onderzoek is dat de milieumanager of de gespecialiseerde milieuafdeling van het bedrijf nauwelijks betrokken was bij de productontwikkeling. De belangrijkste rollen zijn weggelegd voor de research and development-manager en de marketing manager. Waarbij de marketingmanager zich vooral zorgen maakt over de gevolgen van de milieuverbetering voor de kwaliteit van het product.

Want een product heeft nog steeds de meeste kans op commercieel succes, als de klant tevreden is over de kwaliteit. Hoe belangrijk het milieu ook lijkt te zijn, de klant neemt geen genoegen met verf die eerder gaat bladderen of een kleinere auto. Het meeste succes heeft als vanzelf het product dat niet alleen vriendelijker is voor het milieu, maar ook duidelijk beter van kwaliteit is. Zoals een minder zware vrachtwagen met een groter laadvermogen, of een afbreekbare zeep die zachter is voor de huid.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in