Overslaan en naar de inhoud gaan

Genomineerde Marketeer of the Year 2009: Jan Willem Sieburgh van het Rijksmuseum

Jan Willem Sieburgh is zakelijk directeur van het Rijksmuseum.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jan Willem Sieburgh is zakelijk directeur van .

related partner content for mobile comes here

Deze week werd bekend dat Sieburgh genomineerd is voor de prijs Marketeer of the Year 2009, die op 9 juni 2009 wordt toegekend tijdens .

Rob Rijkhoek, marketing engineer van Milestone Marketing en , interviewde Jan Willem Sieburgh.

Over de recessie:

Jan Willem Sieburgh vindt snijden in Marketing ondenkbaar. Dit omdat het Rijksmuseum circa 1.1 miljoen objecten heeft, en er hiervoor slechts één manier is om dergelijke producten/content voor het breder publiek te houden. Het continue uitvoeren van marketing innovaties.

Wat doet u dan in een recessie?

‘Het Rijksmuseum heeft beperkte invloeden van buitenaf. In tijden van economische neergang is dit echter wel te merken in beperkte sponsorbudgetten en een krimp in buitenlandse bezoekersaantallen.

‘Tijdens economische neergang komen mensen wel terug op een aantal basiselementen in het leven als: “authenticiteit”, “identiteit”, “zingeving” en het “ontvluchten van de werkelijkheid”. Het Rijksmuseum voldoet aan al deze punten. Het Rijksmuseum kan zich daardoor blijven focussen op duurzaamheid, de langere termijn.’

In de strategie van het Rijksmuseum stelt Sieburgh “de ontmoeting” centraal. Hierbij doelt hij op de ontmoeting tussen de oude en nieuwe wereld. Deze strategie, dit uitgangspunt, ziet men terug in alle activiteiten die het Rijksmuseum ontplooit, ondanks uitdagingen als de verbouwing.

Hoogtepunten op het gebied van marketing vindt hij: De RijksWidget, De 250 Rijksten van de 17e Eeuw samen met de Quote, en de samenwerking met de HEMA.

Daarnaast ook zeker tentoonstellingen als die van Damien Hirst. Resultaat: ‘Een kind van 9 jaar schrijft na een bezoek een werkstuk over Hirst ipv James Bond. Het bewijs dat de bezoeker wordt geraakt door het Rijksmuseum. De ontmoeting werkt.’

Alle genomineerden op een rijtje:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in