Overslaan en naar de inhoud gaan

Er zijn (nog) wel winkels, maar geen shoppers meer...

In Trouw van vandaag een aardig overzicht van het teruglopende aantal shoppers. Onderzoeksbureau Locatus is aan het tellen geslagen in 140…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In van vandaag een aardig overzicht van het teruglopende aantal shoppers. Onderzoeksbureau is aan het tellen geslagen in 140 populaire straten en daar blijken de shoppers in aantallen behoorlijk uitgedund.

related partner content for mobile comes here

Locatus liet de bezoekersaantallen van winkelgebieden tellen in september en oktober vorig jaar. ‘De grootste financieel-economische rampspoed moest toen nog komen’, zegt directeur Gerard Zandbergen in Trouw.

De leegloop is het grootst in het centrum van Hoogeveen. Daar nam het bezoekersaantal 41 procent af. Maar ook de PC Hooftstraat in Amsterdam doet het niet best (min 32 procent), direct gevolgd door de Haagse Megastores (min 31 procent), Kerkrade centrum en Naaldwijk (beide min 29).

Recessie natuurlijk, maar Trouw wijst ook op online winkelen.

Twee jaar geleden kocht de Nederlander in totaal voor 3,8 miljard euro via internet. Maar in 2008 was dat al vijf miljard. Wijnand Jongen, directeur van branchevereniging Thuiswinkel.org: ‘Dat is ruim 4 procent van de totale detailhandeluitgaven. Ik denk dat dat percentage de komende jaren sterk zal groeien. Het wordt zeker 10 tot 15 procent.’

Nu al zijn complete branches verhuisd naar het wereldwijde web. De traditionele fotowinkel, waar je je fotorolletje bracht, bestaat eigenlijk niet meer. De verkoop van cd’s, boeken, home-entertainment, elektronica verhuist onmiskenbaar naar internet.

Dat leidt wel tot verschraling in de winkelgebieden. En leegstand. Zandbergen: ‘Ik denk dat over een aantal jaren nog maar weinig steden een volledige winkelfunctie overeind kunnen houden.’

‘Winkelgebieden zullen uiteindelijk krimpen. Minder lange winkelstraten, meer winkels die worden omgebouwd tot woonhuis. Waar nu duizend winkels zijn, zullen over vijf tot tien jaar zo’n zes á zevenhonderd resten”, voorspelt Zandbergen. In feite gaat de winkel uit de winkelstraat de aloude buurtwinkel achterna, denkt hij. ‘We vinden allemaal die buurtwinkeltjes hartstikke leuk. Maar in de praktijk kopen we toch elders.’

Minder publiek

Hoogeveen-centrum -41%
Amsterdam-PC Hooftstraat -32%

Den Haag-Megastores -31%
Kerkrade-centrum -29%

Naaldwijk-centrum -29%
Leidschendam-Leidsenhage -28%

Lelystad-centrum -26%
Vlaardingen-centrum -25%

Utrecht-Overvecht -24%
Veenendaal-centrum -23%

Meer publiek

Deventer-centrum 33%
Emmen-centrum 31%

Eindhoven-Woensel 26%
Maastricht-centrum 18%
Zaandam-centrum 15%

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in