Overslaan en naar de inhoud gaan

Maart 2009: Smiths Sunfields

Smiths (PepsiCo) ziet de vezeltrend ook en komt met het zoutje Sunfields, in de smaken Roasted Onion & Herb en Fresh & Peppery. Prijs: maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De fabrikant claimt dat de meergranenchips vezelrijk zijn en geen kunstmatige kleur- en smaakstoffen en conserveringsmiddelen bevatten. Vezels zijn bewezen goed voor je lijf. Maar is zo’n gezonde claim wel te maken bij een vette snack als chips? Weegt het vezelvoordeel op tegen al die calorieën en suikers, die chips bevatten?

related partner content for mobile comes here

Sunfields bestaat uit 67 procent volkoren granen, zoals tarwe, haver en maïs en is bereid in 100 procent zonnebloemolie. De chips bevat hierdoor 33 procent minder vet dan gewone aardappelchips, aldus Smiths. Daarbij bevat zonnebloemolie gezondere, want onverzadigde vetten.

De nieuwe chips bevatten echter ook nul vitaminen en mineralen en zijn ook niet geschikt voor een calorie-arm dieet: 465 Kcal per 100 gram. Meer calorieën dan bijvoorbeeld de ‘vetarme’ chipjes van Lay’s Baked, (395 Kcal per 100 gram).
Er zit ook heel veel suiker in Sunfields, veel meer dan in gewone aardappelchips.

Smiths schrijft op de verpakking dat een portie van 25 gram slechts 116 Kcal bevat, maar het is lastig meten als de zak zelf 85 gram bevat.

Chips en de gezondheidstrend. Is het een gouden combinatie? Of moeten chipsfabrikanten het gewoon bij kleinere zakjes houden? Vooralsnog gelooft Albert Heijn er niet in, de zakjes liggen dan ook (nog) niet bij deze grootgrutter op de schappen.

Sunfields in de Intro Alert
De bekendheid met Sunfields is per eind februari beperkt: slechts een op de drie Nederlanders heeft al eens iets van dit zoutje gehoord. ‘Peanuts’ om in snack-termen te spreken.
De bekendheid is iets hoger onder vrouwen dan onder mannen, en ook hoger onder jongeren en personen van middelbare leeftijd dan onder 55 plussers. Tevens blijkt de bekendheid onder shoppers iets hoger te zijn dan onder niet-shoppers.

In totaal heeft 1 op de 10 Nederlanders Smiths Sunfields al eens gebruikt. Een niet extreem hoog percentage, maar gerelateerd aan de matige bekend valt dit alleszins mee, want van de ‘kenners’ heeft toch al een op de drie de Sunfields al eens voor de kiezen gekregen. Ook hier zijn de vrouwen enigszins oververtegenwoordigd.

De beoordeling of verwachting van deze snack is over alle groepen heen gezien per saldo positief: de helft van de consumenten stelt zich neutraal op, maar de overigen zijn in meerderheid positief, in de verhouding vier positief tegen een negatief. Tussen ‘kenners nog niet gebruikers’ en niet-kenners zijn de verschillen in verwachting gering.

Hoewel de basis klein is (we hebben het over 22 gebruikers), lijkt het oordeel onder gebruikers weliswaar merendeels positief, maar er zijn aanwijzingen dat niet iedereen positief is. Of dat ligt aan de smaakvarianten (Fresh & Peppery en Roasted Onion & Herb zijn nou niet de meest mainstreame smaken) of aan meer conceptuele aspecten (minder vet, zonnebloemolie, vezelrijk) of de prijs, valt op basis van de IntroAlert niet te bepalen.

Al met al lijkt de zon nog niet te gaan schijnen voor Sunfields. Albert Heijn voert dit zoutje nog niet, de bekendheid is matig en de gebruikservaringen lijken ook nog niet stralend te zijn. Distributie-uitbreiding en een hogere bekendheid (advertising, ‘word of mouth’, of mouth filling door middel van sampling) zullen nodig zijn om hier een echte sunrise in plaats van sunset van te maken, er van uitgaand dat de productvarianten de Nederlandse consument aanspreken.

Uitslag:
Top 49%
Flop 51%
Totaal aantal stemmen:308

Reacties:
Nicole:
Ik denk dat dit een succes wordt omdat de chips écht anders zijn dan wat er al op de markt is. en bovendien heerlijk! ik heb jaren gewacht totdat ze eindelijk naar NL kwamen - alleen jammer dat het van die kleine zakjes zijn. Ze zijn extreem knapperig en volgens mij houden chips eters daar wel van. Ook voor de kindermarkt kan het denk ik een schot in de roos zijn. Afwachten maar..

Kirsten:
Flop. Heb het gevoel dat ik een hap granen aan het eten ben. Kan me voorstellen dat als je aan de lijn bent, je daar genoegen mee moet nemen. Maar echt lekker vind ik het niet...

Eva:
Jaaa! Sunfields, wat een fantastisch product. Wist niet dat granen zo lekker kunnen zijn(ik had de pepersmaak).

linda:
wat een heerlijke chips, lekker krokant! voor het eerst geproefd op de huishoudbeurs, ik vind ze een succes.

Rogier:
Goed dat een Chips fabrikant ook probeert mee te denken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in