Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoezo bestaat er geen advertentiemarkt voor meiden?

Meiden lezen tijdschriften. Heel graag zelfs. Hele stapels. Ze kopen ze zelf in de winkel, krijgen en nemen abonnementen, lezen bladen van…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Recentelijk werden de printversies van in New York, en in Nederland opgeheven. De oorzaak hiervan wordt toegeschreven aan de moeilijke advertentiemarkt.

related partner content for mobile comes here

Tegelijkertijd zie je dat er weinig tot geen advertenties zijn die zich specifiek richten op deze groep.
Hoe is dit alles te rijmen met het feit dat er een wereld te winnen is, als het gaat om adverteren voor een zo open minded doelgroep als meiden?

Door de bocht genomen is het bedroevend gesteld met de advertenties voor meiden tussen de 15 en 25 jaar. Er zijn er niet veel en als ze er al zijn, worden ze met schrikbarend weinig inzicht en inspiratie gemaakt.

De advertenties die wel geplaatst worden zijn zelden echt gericht op de specifieke (meiden-)doelgroep van het tijdschrift. Ze zijn algemener, de modellen zijn neutraal, meestal te oud en de uitstraling is weinig specifiek.
Het product is een mismatch met meiden (anti-rimpelcrème in . De emotionele lading van de advertentie sluit niet aan op de wereld van de meisjes Er zit geen enkele aspiratieve waarde in. En ze zijn vaak ook gewoon niet leuk.

“Wie heeft bedacht dat wij geen humor hebben, advertenties voor meidendingen zijn nooit leuk!” Rosa (17)

Meiden zijn de grote onbekende
De doelgroep meiden is te vaak een grote onbekende voor marketeers en productontwikkelaars. Er wordt wel ontwikkeld voor deze groep, maar vaker nog worden de meiden ‘gewoon’ in het vrouwensegment meegenomen. En als dat zo is, waarom worden er dan voor deze producten geen advertenties gemaakt gericht op meisjes? Kennen ze de doelgroep niet of willen ze hem niet als een specifieke doelgroep zien? Is het geen lucratieve doelgroep?
Hoog tijd dus om eens naar die meiden te kijken. Want ze zijn waardevoller dan je denkt.

Consumeren zit in hun genen
Meiden van 15-25 zijn consumenten pur sang.
Ze hebben zelf geld (dat ze alleen aan zichzelf hoeven te spenderen).
Ze hebben invloed op alles wat er in binnen een gezin wordt beslist ten aanzien van aankopen.
Ze beïnvloeden hun moeders heel direct en hebben veel invloed op hun vriendjes en broers.
Ze hebben een beurs, bijbaantjes en besteedbaar geld van hun ouders.
Gaan op kamers en starten een eigen huishouden.

En ze zijn, in een steeds vrouwelijker wordende maatschappij, toekomstige decision makers op een breed terrein. Van het vullen van de ijskast tot bankzaken en auto’s.
Deze meiden hebben dus macht.

Deze meisjes hebben zichzelf nog niet gedefinieerd, staan open voor alles wat op hun weg komt. Zoeken naar leuke spullen. Bepalen dagelijks opnieuw hoe ze willen zijn, wat ze willen dragen, waarmee ze wel en waarmee ze vooral niet gezien willen worden. Ze zijn –in positieve zin- beïnvloedbaar.
Kritisch en ervaren, je moet ze weten te raken.

Zie meiden als een doelgroep: niet als vrouwen, niet als kinderen. Ontwikkel specifiek voor ze.
Maar je bereikt ze alleen als je ze echt weet te raken. Als je weet wie ze zijn.
Ze zijn namelijk zo mediasmart dat je ze niets kunt wijsmaken. Ze prikken er doorheen als iets niet authentiek is, als ze misleid worden, als je ze iets probeert op te dringen. Ze zijn kritisch, want ervaren mediagebruikers. Maak een fout en ze vinden je stom. Soms zelfs zo stom dat ze jouw merk voorlopig even afschrijven.

“Ik vind die Fanta-reclame zo irritant, dat ik voorlopig ff geen Fanta meer hoef.” Roos (23)

De advertentiemarkt in tijdschriften voor meiden is een onontgonnen gebied. Tijdschriften vormen een powerful umfeld. Een gebied dat er overduidelijk ligt, maar waar slechts een enkeling van ziet, dat het een kans is. Dus doe de test, sla een meidenblad open en maak zelf de vertaalslag. Maar doe het wel goed!

Dit is de eerste van drie blogartikelen van de hand van Patricia de Leuw, Karin van den Dool, en Wendel Visser. De auteurs zijn werkzaam bij het doelgroepmarketingbureau .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in