Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter en de druk op Crisissen

CNN berichtte vandaag dat Twitter als eerste melding maakte van de vliegtuigcrash op Schiphol. Eerder was dat ook al het geval bij het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op Twitter las ik opmerkingen als: ,, Nooit een persconferentie houden als je niks nieuws te vertellen hebt.”. Natuurlijk is het als kijker ergerlijk als vele vragen onbeantwoord blijven. Maar bij dit soort situaties kún je niet weg blijven. Bij incidenten als deze is de tijd die je als autoriteit nog hebt om een eerste statement voor te bereiden uiterst kort. En dat is lastig, want je hebt zeker bij een ramp als deze te maken met mensenlevens. Uiterste zorgvuldigheid is hier dus een verplichting.

Maar ook crisisteams moeten hun ogen niet sluiten voor de werkelijkheid. De invloed van smartphones in combinatie met diensten als Twitter, is er een waar keihard rekening mee gehouden moet worden. Ik heb alleen op het Nederlandstalige deel van Twitter al diverse geruchten gelezen voordat het eerste officiële bericht naar buiten kwam, bijvoorbeeld:
-Ik heb 7 lijkzakken gezien, en vastgelegd op foto..
-Diverse foto’s zijn door particulieren al aan diverse persbureaus verkocht
-For actual photo’s click here…

Maar wat moet je doen als crisismanager in een dergelijk geval? Meld je de feitelijke informatie die wél beschikbaar is aan de “Twittergemeenschap? “ Monitor je alleen en geef je de antwoorden alleen op het officiële persmoment? Op Twitter proefde ik al wel dat de meningen verdeeld zijn. Ik ben benieuwd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in