Overslaan en naar de inhoud gaan

Girls zijn 'natural born researchers'

Meiden kijken, kijken, kijken. Ze kijken naar mensen. Ze kijken naar kleding, naar auto’s, naar merken. Ze kijken meer naar reclames…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Van nature onderzoeken meiden nagenoeg alles wat er te koop is. Of het voor henzelf is of niet, meiden onderzoeken, vergelijken, wikken en wegen.
Dit zo typische meiden-proces, kan doeltreffend worden ingezet om de succesrate van productontwikkeling te verhogen. Je moet het alleen maar durven.

related partner content for mobile comes here

Meiden ontvangen, net als de rest van ons, duizenden inhoudelijke prikkels iedere dag. Anderen is deze hoeveelheid prikkels te veel. Meiden niet. Ze selecteren de prikkels die ze ontvangen bliksemsnel. Wat wel. Wat niet. Wat hoort bij mij. Wat hoort bij mijn vriendje. Wat kan ik meteen vergeten...
Al die informatie wordt gerangschikt, gecombineerd en afgewogen tegen wat ze zien en wat ze zelf vinden.

Shoppen, zoveel meer dan alleen "dingen kopen"
Shoppen lijkt niet een heel efficiënt traject en misschien is het dat ook niet. Het kan zomaar zo zijn dat–na zeven andere winkels -toch de laarzen uit de eerste winkel worden gekocht. Maar maakt dat uit, want ondertussen zijn de meiden wel veel wijzer geworden.
Ze weten of vergelijkbare laarzen te krijgen zijn (“ze zijn een beetje gewoon” of super-apart). Ze weten wat soortgelijke laarzen op verschillende plekken kosten (welke waarde heeft mijn euro?).

Ze leren verschillende winkelformules kennen (“Winkel X is goedkoper, maar heeft minder keuze. Winkel Y is hipper en Winkel Z heeft goed adviserend personeel.”

Neem de proef maar op de som. Je krijgt antwoord. Dit maakt shoppen een miskende activiteit. Shoppen is in feite een basale vorm van marktonderzoek, waarbij alle input wordt verwerkt in het meisje zelf. En als je slim bent, dan luister je daarnaar.

Heel veel bronnen
Maar meiden gaan niet alleen naar winkels, ze zoeken ook online spullen en informatie: www.girlsstuff.nl voor make-up, www.ilovevintage.nl voor kleding, voor de beste nieuwe wekkerradio
En ook tijdschriften zijn absolute musthaves om te bepalen wat wel, wat niet. Meidenbladen, maar eigenlijk alle vrouwenbladen, worden doorgebladerd. En natuurlijk ziet iedereen tv, film en clips.

Zo verzamelen meiden niet alleen informatie, maar ook meningen en gevoelens. Ze kijken, ze luisteren. Naar hun vrienden, naar hun moeder–ook als die over tuinmeubels praat met een vriendin, familie die over familie praat, hun vader die een nieuwe auto wil kopen. Ze leren over mensen, gedrag en relaties. Ze weten ook al snel, wie ze over wat moeten ondervragen. Moeders als het gaat om waterkokers. Aspirational peers als het gaat om laarzen.

Meiden hebben al een natuurlijk autoriteit als vraagbaak
Deze meiden worden -juist door deze eigenschap- veelvuldig geraadpleegd. Door hun moeders, vriendinnen en vriendjes. Want elke jongen wil het goede luchtje gebruiken en díe spijkerbroek die goed om de kont zit.
Tweederde van de mannen gaat winkelen met hun echtgenote, en ook voor jongens is dit 36%, (ligt iets lager, ze hebben nog niet allemaal een vriendin..) (insight, uit GFK).
En hierbij gaat het dus allang niet meer om specifieke meidenproducten.

Alleen merken hebben dit natuurlijke talent van meiden nog niet ontdekt.

Don’t let this talent go to waste: Praat met ze
Luister naar meiden, ontdek hoeveel ze zien en weten. Het prikkelt te horen wat ze over jouw merk of markt te zeggen hebben en dat hun mening heel wat gefundeerder is dan je eerst dacht. Ze leggen ongetwijfeld de vinger op de zere plek.
Laat ze meedenken, mee creëren. Want in al die inzichten ligt vaak ook de oplossing opgesloten.
Wat een kennis. Wat een inzichten. Wat een ervaring. Wat een kans.

Dit is de tweede van drie blogartikelen van de hand van Patricia de Leuw, Karin van den Dool, Maxime Biekmann en Wendel Visser. De auteurs zijn werkzaam bij het doelgroepmarketingbureau .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in