Overslaan en naar de inhoud gaan

Europees avontuur Free Record Shop mislukt

De Free Record Shop geeft zijn Europese ambities op. De internationale expansie is geflopt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt bestuursvoorzitter Hans Breukhoven. In stilte deed Breukhoven 66 filialen in Scandinavië (Noorwegen en Finland) van de hand. ‘Daarmee is mijn buitenlandstrategie inderdaad 100 procent mislukt’, erkent Breukhoven in een vraaggesprek met het vakblad Entertainment Business.

related partner content for mobile comes here

De Free Record Shop opende in 1994 zijn eerste winkel in Noorwegen, in Finland zette de keten vier jaar later voet aan wal. ‘In Finland hebben we alleen maar lopen tobben’, zegt Breukhoven. ‘In zeven jaar hebben we vijf directeuren gehad. We hebben alles fout gedaan wat we fout hadden kunnen doen.’

De cd- en dvd-keten wil zich nu richten op verdere expansie in Nederland, België en Luxemburg. Onder de holding vallen ook de merken Van Leest (muziek, video en games), Game Mania (computerspellen) en de Benelux-filialen van de Build-A-Bear Workshop (vier speelgoedwinkels in Nederland en België).

Breukhoven wil wel af van de naam Free Record Shop, omdat die achterhaald is. ‘Vrije platenwinkel: waar heb je het in godsnaam over? Dat slaat nergens op.’ De keten haalt nog maar 20 tot 25 procent van zijn inkomsten uit muziek, terwijl dvd (film- en tv-series) 30 procent van de omzet bepaalt. De rest is afkomstig van games. Voorlopig blijft naam Free Record Shop op de gevels staan. Uit onderzoek, zegt Breukhoven, blijkt dat de naamsbekendheid van de keten bijna 100 procent is.

Bron: Elsevier retail.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in