'Infofilter schiet tekort'


Een stijging met 9 procent ten opzichte van vorig jaar, maar nog altijd onvoldoende. Dat blijkt uit de vierde DM Media Enquête van E-Profile Marketing, uitgevoerd in samenwerking met thuiswinkelblad Twinkle en IDMK.
Met het Infofilter kunnen consumenten zich laten blokkeren voor ongewenste benadering door middel van telemarketing of direct mail. Volgens Roel Smit van E-Profile bewijst het onderzoek dat het Infofilter geen waterdichte garantie biedt. Het resultaat is navrant gezien het besluit van staatssecretaris Heemskerk van EZ om het huidige Infofilter te vervangen door een wettelijk verplicht Bel-me-niet register.
Omdat bedrijven niet wettelijk verplicht zijn de bestanden te gebruiken, is het huidige systeem onvoldoende effectief. Zo wordt bij zo’n 10 procent van de benaderingen de informatie van Infofilter niet gebruikt door de branche. Verder is Infofilter bij tweederde van de consumenten niet bekend. Ook het gedrag ten aanzien van e-mail marketing voldoet niet aan de normen.
Voor het komende jaar trekken direct marketeers massaal meer geld uit voor online- en e-mailmarkting. Aan e-mailmarketing geven ze 44 pct meer uit, aan de website 35 pct en aan webvertising 28 pct. Ondanks de technische vooruitgang meent 64 pct van de respondenten dat de kwaliteit van databasemarketing niet is toegenomen.
Ook een ontwikkeling als behavioral targeting krijgt onder direct marketeers een weinig enthousiaste ontvangst. Van de respondenten zegt 42 pct hier weinig in vertrouwen te hebben.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid