Overslaan en naar de inhoud gaan

Ethiek actueel

De discussie over een gedragscode, een set van regels waar we ons aan kunnen committeren, is opeens weer losgebarsten. Gisteravond werd ik…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De discussie over een gedragscode, een set van regels waar we ons aan kunnen committeren, is opeens weer losgebarsten. Gisteravond werd ik gebeld door een medebestuurslid van Logeion. We moeten een reactie geven, het debat aangaan! Ik gaf haar helemaal gelijk. Zelf afkomstig uit het organisatieadviesvak waren de Orde van Organisatie Adviseurs en de code vanzelfsprekende ijkpunten voor het vak. En soms ging dat flink mis, werden regels bewust of onbewust met voeten getreden, maar kon dat gelijk aanhangig gemaakt worden en volgde een professioneel oordeel.

related partner content for mobile comes here

Casuistiek stapelt zich op en het wordt steeds duidelijker wat wel en wat niet toelaatbaar is. De sancties waren nog niet zo zwaar als bijvoorbeeld in het medisch tuchtrecht, maar het was een begin. En zo'n begin moet er voor de communicatiebranche nog komen.

Welke regel zou je nu uit de GPD-zaak kunnen distilleren?

Ik doe een poging: "In de contacten met stakeholders gebruikt de communicatieprofessional alleen die kanalen en methoden die voor beide partijen acceptabel en kenbaar zijn."

Is deze regel goed verwoord of zijn er betere alternatieven?

En: welke andere regels zouden er nog meer in zo'n gedragscode moeten staan?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in