Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de creatiefste campagnes, bureaus en merken van 2017

Nederland daalt drie plaatsen op de wereldranglijst
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

De Australische verkeersveilgheidscampagne Meet Graham is de meest bekroonde reclamecampagne van 2017. Dat blijkt uit een analyse van Gunn Report.

related partner content for mobile comes here

Uit de analyse blijkt verder dat Nederland daalt op de wereldranglijst. Terwijl ons land vorig jaar op plaats 15 eindigde, staat Nederland nu op nummer 18.

Top-3 creatieve landen blijft gelijk


The Gunn Report publiceert jaarlijks een overzicht van de creatieve prestaties van de reclamebranche wereldwijd. De lijst is gebaseerd op de resultaten van de 40 belangrijkste internationale, regionale en nationale prijzenfestivals. De top-3 meest creatieve landen is hetzelfde als in 2017: de Verenigde Staten staan op nummer één, gevolgd door het Verenigde Koninkrijk en Australië.

The Gunn Report publiceert jaarlijks een overzicht van de creatieve prestaties van de reclamebranche wereldwijd. De lijst is gebaseerd op de resultaten van de 40 belangrijkste internationale, regionale en nationale prijzenfestivals. De top-3 meest creatieve landen is hetzelfde als in 2017: de Verenigde Staten staan op nummer één, gevolgd door het Verenigde Koninkrijk en Australië.

Dat Nederland lager eindigt dit jaar is niet zo gek: geen enkele Nederlandse campagne of reclamebureau staat in een top-10. Nederland komt alleen voor in de top-10 van adverteerders, Heineken staat daar op plaats 7.

Creatiefste campagne


Reclamecampagne Meet Graham voor de Australische overheidsorganisatie Transport Accident Commission won dit jaar wereldwijd de meeste prijzen. Bureau Clemenger BBDO Melbourne laat met deze verkeersveiligheidsactie zien hoe een mens gebouwd zou moeten zijn om een auto-ongeluk te overleven.

Meet Graham voor de Australische overheidsorganisatie Transport Accident Commission won dit jaar wereldwijd de meeste prijzen. Bureau Clemenger BBDO Melbourne laat met deze verkeersveiligheidsactie zien hoe een mens gebouwd zou moeten zijn om een auto-ongeluk te overleven.

voor de Australische overheidsorganisatie Transport Accident Commission won dit jaar wereldwijd de meeste prijzen. Bureau Clemenger BBDO Melbourne laat met deze verkeersveiligheidsactie zien hoe een mens gebouwd zou moeten zijn om een auto-ongeluk te overleven.

Op nummer twee staat Fearless Girl, van vermogensbeheerder State Street en bureau McCann New York. Het is een bronzen beeld van een meisje dat in een uitdagende pose tegenover de stier van Wall Street staat. Een krachtig symbool voor seksegelijkheid, onthuld op Internationale Vrouwendag. De actie werd alom geroemd, tot State Street zelf in opspraak kwam.

Op nummer drie staat de humoristische campagne 'Child Replacement Programme' van hondenvoerfabrikant Pedigree. Bureau Colenso BBDO Auckland (Nieuw-Zeeland) moedigt ouders aan om een hond te adopteren zodra de kinderen het huis uit zijn.

Thema’s


Gunn Report ziet dit jaar drie belangrijke thema’s in campagnes:

Gunn Report ziet dit jaar drie belangrijke thema’s in campagnes:

  • Purpose-marketing: merken zetten maatschappelijke of duurzame doelen centraal in marketing;
  • Creativity meets tech: veel prijswinnende campagnes gaan op een innovatie manier om met nieuwe techniek.
  • Emotie in film: video’s hebben vaker een hoge hoge productiewaarde en draaien om emotie.

Merken


Nike is wereldwijd het merk dat de meeste prijzen won met zijn campagnes. Op nummer twee staat Volkswagen, daarna volgen Ikea, Getty Images en McDonald’s. Vorig jaar stond Nike nog op nummer 12.

Nike is wereldwijd het merk dat de meeste prijzen won met zijn campagnes. Op nummer twee staat Volkswagen, daarna volgen Ikea, Getty Images en McDonald’s. Vorig jaar stond Nike nog op nummer 12.

De Volkswagen Group is volgen Gunn de creatiefste adverteerder. Zowel de merken Audi als Volkswagen staan in de top tien van bekroonde merken. Op plaats twee staat adverteerder Mars, gevolgd door Nike, Procter & Gamble en Samsung.

Reclamebureaus


Nederland komt dit jaar niet voor in de lijst met bekroonde reclamebureaus. Bureaunetwerk BBDO won dit jaar in totaal de meeste prijzen, AlmapBBDO uit Brazilië staat bovenaan de lijst van prijswinnende bureaus.

Nederland komt dit jaar niet voor in de lijst met bekroonde reclamebureaus. Bureaunetwerk BBDO won dit jaar in totaal de meeste prijzen, AlmapBBDO uit Brazilië staat bovenaan de lijst van prijswinnende bureaus.

Bekijk het volledige rapport op de website van onderzoeksbureau WARC.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in