Overslaan en naar de inhoud gaan

De ondergang van het AD, een kwestie van tijd

De kranten. Al enige tijd liggen ze onder vuur. Ook hier op MolBlog verschijnen geregeld berichten dat het niet goed gaat met de papieren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De kranten. Al enige tijd liggen ze onder vuur. Ook hier op MolBlog verschijnen geregeld dat het niet goed gaat met de papieren vrienden. Voor (deprimerende) cijfers, zie . Voor velen van u zal een krant nochtans behoren tot een deel van de dagelijkse routine, voor veel anderen is dit niet zo.

related partner content for mobile comes here

"Jongere lezers doen ons de das om", zeggen moederbedrijven keer op keer. Want alle problemen worden probleemloos op het bord van de jongeren geschoven. Internet is vaak hoofdverdachte 2. Is dat wel terecht? Zijn jongeren de schuldige aan de problemen bij de kranten?

Lazen jongeren pak 'm beet 5 jaar geleden dan wél een Volkskrant of een NRC? Dat kun je mij niet wijsmaken! Het ligt er in mijn ogen aan dat sommige kranten eigenlijk geen bestaansrecht (meer) hebben. Kranten hebben wel toekomst, maar niet alle kranten hebben een toekomst. Niche-markten daargelaten zijn er teveel spelers op de landelijke markt.

Veel kranten zijn simpelweg overbodig geworden, omdat ze schrijven wat iedereen al weet. Als je vroeger een beetje wilde bij wilde blijven, maar je voelde je te goed voor de Telegraaf, las je het AD. Tegenwoordig surf je gewoon 5x per dag naar en je bent ook bij. Vandaar dat het AD overbodig werd en daarom maar een bizarre fusie aanging met de regiobladen van Wegener.

De eerste berichten zijn niet positief. De jongeren krijgen weer eens de schuld, maar dat lijkt niet erg geloofwaardig. Het zijn immers met name bestaande abonnee's die opzeggen. En jongeren had het AD naar eigen zeggen al niet, dus dan kun je simpelweg de jongeren de schuld niet geven.

Persoonlijk geef ik het AD nog een jaar of 3. Deze kort-de-bocht-analyse baseer ik mede op het feit dat ik dit weekend per abuis een zaterdag editie van het blad in de bus kreeg. Uiteraard heb ik de moeite genomen het blad eens grondig door te spitten. Ik heb overigens geen abonnement op een andere krant, dus ik ben (redelijk) objectief.

Een gedegen analyse zal ik u besparen maar neemt u van me aan dat het niet veel soeps was. Want was is 'het nieuwe AD' eigenlijk? Het is geen serieuze krant, maar ook niet een soort Telegraaf 2.0. Het is een krant zonder mening en zonder duidelijke koers. Het gaat tot in den treure over het zorgstelsel, kwaliteit van shoarma, zinloze grafiekjes, een tenenkrommende column van Frits Barend, de waterpoloërs van Gouda, een bejaarde die vindt dat hij recht heeft op 1,34 ?, etc. etc.

De verschillende edities maken het er ook niet bepaald overzichtelijker op! Hoe serieus neemt het AD de regio eigenlijk? De homepage van het AD is exact hetzelfde als die van Goudschecourant.nl...

In één zin dan. Het is een krant van niets. En als mijn voorspelling uitkomt, wordt de krant binnen afzienbare tijd opgeheven. En Hugo Borst, die vindt vast ergens anders een onderkomen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in