Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei creatieve industrie stokt in Amsterdam

De groei van de creatieve in industrie in Amsterdam is na jaren van toename gestopt.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aantal banen in deze sector daalde van 31.600 in 2002 tot 31.200 in 2005. Dit blijkt uit de Monitor creatieve industrie 2005 van de Dienst Onderzoek en Statistiek, zo bericht het Parool vandaag.

related partner content for mobile comes here

Van die 31.200 'creatieven' werkt 38 procent in de sector media en entertainment. De twee andere sectoren, kunsten en creatieve zakelijke dienstverlening, zijn elk goed voor 31 procent.

Zoals al bleek uit een onderzoek naar de periode 1996-2002, is de creatieve industrie geconcentreerd in het centrum en Oud Zuid 'maar er vindt nu een uitwaaiering plaats naar omringende stadsdelen'.

Vooral in Zeeburg en Noord groeide het aantal creatieve bedrijven het hardst. De groei in Noord zal nog toenemen door de komst van MTV naar de NDSM-werf en de mogelijke komst van ID&T en IDTV.

In Amsterdam bleef de toename van de 'creatieven' achter bij de groei van de totale werkgelegenheid. Het aandeel van de sector nam hierdoor af van 6,9 procent in 2002 naar 6,7 procent in 2005. Het aantal bedrijven steeg van 8170 in 2002 tot 8730 in 2005.

Het dalend aantal banen in deze branche is een trendbreuk. Tussen 1996 tot 2002 was er volgens het onderzoek sprake van 'een onstuimige groei'.

In de sector media en entertainment daalde de werkgelegenheid vanaf 1996 gemid-deld met 0,4 procent. Amusement groeit, de banen bij uitgeverijen nemen af. De werkgelegenheid in de creatieve zakelijke dienstverlening groeide de afgelopen tien jaar met gemiddeld 5.6 procent.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in