Consument wil gezonder aanbod in horeca
Het onderzoek werd uitgevoerd door door Foodstep uit Wageningen. Ruim 13.000 consumenten gaven afgelopen voorjaar hun mening over de horeca en het speciale thema ‘gezond en verantwoord’.
Op een schaal van 1 op 10 qua belangrijkheid scoren de restaurants gemiddeld een 8,0 op de vraag ‘hoe belangrijk vindt u het dat een horecabedrijf u de keuze biedt uit gezonde/verantwoorde producten’. Voor de categorie cafetaria/fastfood vindt men een dergelijk aanbod minder belangrijk, deze categorie scoort dan ook een 6,2. Bij toename van de leeftijd neemt het belang binnen de cafetaria/fastfood echter wel toe. Ook onder vrouwen ligt de behoefte hoger dan bij mannen.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaDe helft van alle consumenten (52 procent) let in een restaurant op ‘hoe gezond’ deze is, in een cafetarie is dat 44 procent. Het vermelden van de voedingswaarde biedt consumenten duidelijk meer houvast bij de keuze en wordt van daaruit ook als positief ervaren, vooral binnen cafetaria’s.
De top 5 van de antwoorden op de vraag ‘welk producten mis je’ bestaat ook voornamelijk uit gezonde en verantwoorde producten:
Missen van producten in de horeca
Verrassende nieuwe producten
28%
Aanbod van groente
28%
Light/caloriearme producten
26%
Aanbod van vis producten
23%
Verse producten
22%
Volgens de meerderheid van de consumenten hebben Hollands/Franse restaurants de meeste keuze aan gezonde producten en wegrestaurants de minste. Restaurants met een buitenlandse keuken staan op nummer 2, Chinese restaurants vallen daar overigens niet onder, die staan op nummer 4, achter de lunchrooms.
Op de vraag welk product het meest gezond/minst ongezond is, wordt ‘het slaatje’ als gezondste snack genoemd, gevolgd door de toch wel ongezonde milkshake. Patat en snacks eindigen op de laatste plaats als meest ongezonde snack.
De top en flop 5 van 2005 ten opzicht van 2003 laat een paar verschuivingen zien. De temperatuur van warme producten is een stuk beter dan twee jaar geleden, en het servies is een stuk schoner. De prijsstelling staat nog altijd in de flop 5, maar dit jaar niet meer op nr 1. Variatie in het menu, presentatie en een lekkere stoel blijven verbeterpunten.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid