Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument wil gezonder aanbod in horeca

De consument wil gezonder uit eten, maar mist nog een goed aanbod in de horecagelegenheden. Dit is een van de conclusies uit het Nationale…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek werd uitgevoerd door door Foodstep uit Wageningen. Ruim 13.000 consumenten gaven afgelopen voorjaar hun mening over de horeca en het speciale thema ‘gezond en verantwoord’.

related partner content for mobile comes here

Op een schaal van 1 op 10 qua belangrijkheid scoren de restaurants gemiddeld een 8,0 op de vraag ‘hoe belangrijk vindt u het dat een horecabedrijf u de keuze biedt uit gezonde/verantwoorde producten’. Voor de categorie cafetaria/fastfood vindt men een dergelijk aanbod minder belangrijk, deze categorie scoort dan ook een 6,2. Bij toename van de leeftijd neemt het belang binnen de cafetaria/fastfood echter wel toe. Ook onder vrouwen ligt de behoefte hoger dan bij mannen.

De helft van alle consumenten (52 procent) let in een restaurant op ‘hoe gezond’ deze is, in een cafetarie is dat 44 procent. Het vermelden van de voedingswaarde biedt consumenten duidelijk meer houvast bij de keuze en wordt van daaruit ook als positief ervaren, vooral binnen cafetaria’s.

De top 5 van de antwoorden op de vraag ‘welk producten mis je’ bestaat ook voornamelijk uit gezonde en verantwoorde producten:

Missen van producten in de horeca

Verrassende nieuwe producten
28%

Aanbod van groente
28%

Light/caloriearme producten
26%

Aanbod van vis producten
23%

Verse producten
22%

Volgens de meerderheid van de consumenten hebben Hollands/Franse restaurants de meeste keuze aan gezonde producten en wegrestaurants de minste. Restaurants met een buitenlandse keuken staan op nummer 2, Chinese restaurants vallen daar overigens niet onder, die staan op nummer 4, achter de lunchrooms.

Op de vraag welk product het meest gezond/minst ongezond is, wordt ‘het slaatje’ als gezondste snack genoemd, gevolgd door de toch wel ongezonde milkshake. Patat en snacks eindigen op de laatste plaats als meest ongezonde snack.

De top en flop 5 van 2005 ten opzicht van 2003 laat een paar verschuivingen zien. De temperatuur van warme producten is een stuk beter dan twee jaar geleden, en het servies is een stuk schoner. De prijsstelling staat nog altijd in de flop 5, maar dit jaar niet meer op nr 1. Variatie in het menu, presentatie en een lekkere stoel blijven verbeterpunten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in