Overslaan en naar de inhoud gaan

Meten van consumer generated media

Een nieuw onderzoeksinstrument meet de online discussie, de buzz, die ontstaat na de lancering van een nieuw televisieprogramma.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het meetinstrument TV BuzzMetrics is ontwikkeld door het Amerikaanse BuzzMetrics (onderdeel VNU), in opdracht van mediabureau Initiative Media.

related partner content for mobile comes here

Via het systeem kun je online discussies, weblogs en andere ‘consumer generated’ media volgen, die naar aanleiding van een TV-programma content publiceren. TV BuzzMetrics is overigens het vervolg van een oude onderzoekstool die het succes moest voorspellen van nieuwe televisieprogramma’s, PropheSEE genaamd.

BuzzMetrics heeft het afgelopen half jaar 23 miljoen online discussies (met 100.000 deelnemers) over televisie gevolgd en geanaliseerd, en bekeken of hun negatieve of positieve meningen invloed hadden op het succes van een programma.

Andere mediabureaus verrichten soortgelijk onderzoek naar consumenten. Carat bijvoorbeeld is al een tijdje bezig in Groot Britannïë, maar ook de Verenigde Staten, met het ForeTel systeem, een instrument dat de houding van consumenten ten opzichte van media probeert te meten.

Het instrument van BuzzMetrics verschilt echter wel in 1 belangrijk opzicht, namelijk dat dit instrument voor het eerst de consumer generated media onder de loep neemt. In de VS maken inmiddels zeven grote omroepmaatschappijen, waaronder CBS, gebruik van TV BuzzMetrics. De omroepen zetten de resultaten naast de resultaten van eigen onderzoek.
Onderzoekers plaatsen overigens vraagtekens bij de relevantie van het meten van consumer generated media, aangezien slechts 2 procent van de Amerikaanse bevolking blogt. Ondanks dat menen veel marketeers dat online discussies zeer goede onderzoeksdata bevatten. BuzzMetrics meent dat mensen die zo enthousiast of gepassioneerd zijn over een product of merk dat ze er online over willen praten, juist van groot belang kunnen zijn voor marketeers.

Andere Amerikaanse bureaus die zich richten op consumer generated media zijn Intelliseek, Technorati, en Cymfony.

(Mediapost)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in