Meten van consumer generated media


Het meetinstrument TV BuzzMetrics is ontwikkeld door het Amerikaanse BuzzMetrics (onderdeel VNU), in opdracht van mediabureau Initiative Media.
Via het systeem kun je online discussies, weblogs en andere ‘consumer generated’ media volgen, die naar aanleiding van een TV-programma content publiceren. TV BuzzMetrics is overigens het vervolg van een oude onderzoekstool die het succes moest voorspellen van nieuwe televisieprogramma’s, PropheSEE genaamd.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBuzzMetrics heeft het afgelopen half jaar 23 miljoen online discussies (met 100.000 deelnemers) over televisie gevolgd en geanaliseerd, en bekeken of hun negatieve of positieve meningen invloed hadden op het succes van een programma.
Andere mediabureaus verrichten soortgelijk onderzoek naar consumenten. Carat bijvoorbeeld is al een tijdje bezig in Groot Britannïë, maar ook de Verenigde Staten, met het ForeTel systeem, een instrument dat de houding van consumenten ten opzichte van media probeert te meten.
Het instrument van BuzzMetrics verschilt echter wel in 1 belangrijk opzicht, namelijk dat dit instrument voor het eerst de consumer generated media onder de loep neemt. In de VS maken inmiddels zeven grote omroepmaatschappijen, waaronder CBS, gebruik van TV BuzzMetrics. De omroepen zetten de resultaten naast de resultaten van eigen onderzoek.
Onderzoekers plaatsen overigens vraagtekens bij de relevantie van het meten van consumer generated media, aangezien slechts 2 procent van de Amerikaanse bevolking blogt. Ondanks dat menen veel marketeers dat online discussies zeer goede onderzoeksdata bevatten. BuzzMetrics meent dat mensen die zo enthousiast of gepassioneerd zijn over een product of merk dat ze er online over willen praten, juist van groot belang kunnen zijn voor marketeers.
Andere Amerikaanse bureaus die zich richten op consumer generated media zijn Intelliseek, Technorati, en Cymfony.
(Mediapost)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid