Overslaan en naar de inhoud gaan

TPG: MKB begrijpt niets van DM

Het Nederlandse MKB schat de waarde van direct mail te laag in volgens TPG. Gemiddeld verstuurt een ondernemer in het MKB 7 à 8 keer per…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Hoe groter het bedrijf, des te hoger de frequentie. De redenen voor het MKB om direct mail in te zetten, zijn: het doelgroepbereik, beter contact met de klant, informatieoverdracht en het verhogen van de naamsbekendheid. Dit blijkt uit onderzoek van TPG Post naar de inzet van communicatiemiddelen in het MKB, onder ruim 600 MKB-ers.

related partner content for mobile comes here

Volgens Helene Schram, marketingmanager bij TPG Post, wordt Direct Marketing (DM) niet op de juiste waarde geschat door het MKB. DM wordt door 87 procent van de respondenten gezien als een middel om klanten te behouden (relatiebeheer) en om nieuwe en bestaande producten onder de aandacht te brengen (83 procent).

Voor het winnen van nieuwe klanten en verkoopgerichte acties wordt DM in het MKB niet benut. Schram denkt dat het MKB direct mail efficiënter kan inzetten door de mailing beter af te stemmen op de be-hoeften en de belevingswereld van de ontvanger.

Schram is van mening dat bedrijven moeten beginnen met een kleine mailing om dit te testen. Dat kan door bijvoorbeeld te kijken naar het aantal reacties in verschillende geografische gebieden, met verschillende brieven en met of zonder ‘aardigheidje’.

15 tips voor een goede direct mailing

  • Bepaal vooraf de doelstelling van de mailing
  • Controleer de mailing vooraf aan de hand van checklist
  • Probeer de mailing eerst uit bij een deel van de doelgroep
  • Zorg voor een up-to-date adressenbestand
  • Vermeld eigen naam en adresgegevens op envelop voor foutieve geadresseerden om het adres-senbestand up-to-date te houden
  • Segmenteer de brief naar doelgroepen en benader deze met een persoonlijke brief
  • Bied een responsmogelijkheid
  • Doe tests op aspecten, als doelgroep, premiums en timing
  • Meet het effect van een DM-actie in verkoop en rendement (ROI)
  • Gebruik een opvallende vorm en brief (denk aan de PS)
  • Bepaal het juiste moment; speel in op een bijzondere gebeurtenis (verhuizing, feestdag of actuele ontwikkeling)
  • Vraag met een antwoordkaart niet alleen om adresgegevens, ook interessegebieden
  • Zorg dat de mailing past bij het imago van het eigen bedrijf
  • Stuur een visitekaartje mee
  • Vul de antwoordkaart zoveel mogelijk in
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in