ABN AMRO meest transparant in mvo
Voor dit jaarlijks onderzoek dat is uitgevoerd door adviesbureau Berenschot in opdracht van staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken), werd gekeken naar de transparantie van de maatschappelijke jaarverslaggeving van 179 grote bedrijven. Zorgverzekeraars en ICT-bedrijven blijken nog vaag over hun prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Banken doen het juist erg goed. ABN AMRO is het meest transparante bedrijf. Ook Philips, de Rabobank, Akzo Nobel, Shell, Unilever, DSM, de ING Groep en TNT behoren tot de top.
Snelste stijger op de ladder is Ahold. Ook aardappelzetmeelbedrijf AVEBE, agrarisch handelsbedrijf ABCTA, Akzo Nobel en Fortis hebben de transparantie van de maatschappelijke informatie sterk verbeterd ten opzichte van 2004. In totaal zijn er meer stijgers dan dalers op de lijst. Beursgenoteerde bedrijven stijgen sneller dan niet-beursgenoteerde.
Binnen sectoren zijn soms grote verschillen per bedrijf te zien. Opvallend is dat de banksector met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt. Drie banken behoren tot de voorhoede. ICT-bedrijven en zorgverzekeraars doen het gemiddeld een stuk slechter, maar VGZ-IZA eindigt juist weer hoog op de benchmark.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisTegelijk met de Transparantiebenchmark voor bedrijven verschijnt ook een benchmark onder 25 maatschappelijke organisaties. Daarin scoren Natuurmonumenten en Amnesty International het best.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid