Overslaan en naar de inhoud gaan

ABN AMRO meest transparant in mvo

Nederlandse bedrijven boeken summier vooruitgang in de transparantie over de impact van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor dit jaarlijks onderzoek dat is uitgevoerd door adviesbureau Berenschot in opdracht van staatssecretaris Van Gennip (Economische Zaken), werd gekeken naar de transparantie van de maatschappelijke jaarverslaggeving van 179 grote bedrijven. Zorgverzekeraars en ICT-bedrijven blijken nog vaag over hun prestaties op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Banken doen het juist erg goed. ABN AMRO is het meest transparante bedrijf. Ook Philips, de Rabobank, Akzo Nobel, Shell, Unilever, DSM, de ING Groep en TNT behoren tot de top.

related partner content for mobile comes here

Snelste stijger op de ladder is Ahold. Ook aardappelzetmeelbedrijf AVEBE, agrarisch handelsbedrijf ABCTA, Akzo Nobel en Fortis hebben de transparantie van de maatschappelijke informatie sterk verbeterd ten opzichte van 2004. In totaal zijn er meer stijgers dan dalers op de lijst. Beursgenoteerde bedrijven stijgen sneller dan niet-beursgenoteerde.
Binnen sectoren zijn soms grote verschillen per bedrijf te zien. Opvallend is dat de banksector met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteekt. Drie banken behoren tot de voorhoede. ICT-bedrijven en zorgverzekeraars doen het gemiddeld een stuk slechter, maar VGZ-IZA eindigt juist weer hoog op de benchmark.

Tegelijk met de Transparantiebenchmark voor bedrijven verschijnt ook een benchmark onder 25 maatschappelijke organisaties. Daarin scoren Natuurmonumenten en Amnesty International het best.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in