Overslaan en naar de inhoud gaan

DDMM geeft planningsdata mobiel bereik vrij

Maandag 30 juni hebben VINEX, PMA en GfK via het onderzoek DDMM voor het eerst planningsdata vrijgegeven van het bereik van mobiele devices.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het DDMM-onderzoek meet sinds vorig jaar september het bereik van websites op PC en laptop, maar dat is nu uitgebreid met het bereik van sites en apps op tablets en smartphones. Door de toevoeging van de mobiele devices wordt het meten van online media fors vergroot. Wouter Hulst, a.i. directeur VINEX zegt hierover: “Mobiele devices nemen steeds meer digitale consumptietijd voor hun rekening en mediamerken verspreiden hun content nu over meerdere platformen. Dat kunnen we nu zeer gedetailleerd meten. Op siteniveau, maar ook op merkniveau, waarbij sites en apps zijn samengevoegd. Dat is uniek in de wereld.” 

Johan Smit, directeur PMA is vanaf het begin betrokken bij de opzet van DDMM en wijst op de noodzaak van het meten van mobiel bereik: "De complete data in de softwaretool Probe maakt het mogelijk voor de mediaplanners om op het bereik per device, maar ook op het gecombineerde en vooral toegevoegde bereik van PC en mobiel te plannen. Dat maakt dat we digitaal een grote stap voorwaarts maken.” 

De uitgevers hebben net als de mediabureaus al heel lang de wens om het bereik van mobiel te meten. Voor sommige merken geldt dat al meer dan de helft van de consumptie via mobiele devices verloopt. Volgens Rachel Gómez, voorzitter van VINEX en sales director van Sanoma is die ontwikkeling nog lang niet ten einde. “Mobiel ontwikkelt zich nu in een rap tempo en is steeds meer gemeengoed aan het worden. Adverteerders en mediabureaus kijken uiteraard ook naar die ontwikkeling. Het werd dus hoog tijd dat dit deel van de digitale media nu ook in kaart is gebracht.” 

Paul van Niekerk, Directeur GfK Mediaonderzoek: “GfK speelt al jaren een rol in het digitale bereiksonderzoek en wij zijn er trots op in nauwe samenwerking met PMA en VINEX dit resultaat te hebben behaald. In een zeer korte tijd is het ons gelukt om dit project, wat complex is zowel qua panelopbouw, meettechniek en de data-integratie tussen pc- en mobiel bereik, te realiseren.” 

De bereiksdata uit DDMM worden vanaf maandag 30 juni geleverd met een set van ruim 360 achtergrondkenmerken, variërend van huisbezit tot interesses en van werkzaamheid tot vakantiebestemmingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in