Consument lijkt prijzenslag moe
In de eerste vier weken van januari daalde de omzet, volgens GfK, met 1,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens het onderzoeksbureau werken alleen extreme aanbiedingen nog. De omzet daalde van 1,93 miljard euro naar 1,89 miljard, aldus GfK. Dat de verkoop 1,9 procent lager uitkwam, had ook te maken met aankopen voor oud en nieuw die waren verschoven. De omzet voor oud en nieuw telde mee in week 1 van januari 2004. Zonder dit effect was de omzet 1,4 procent lager.
’De daling zit in het aantal bezoeken’, aldus Joop Holla van GfK. ‘Consumenten zijn zo lang bestookt met aanbiedingen dat ze er genoeg van lijken te hebben. Het is slecht nieuws voor supermarkten. Die moeten nu manieren vinden om zich te onderscheiden.’
In de maand januari houdt de supermarktbranche meestal flinke acties omdat consumenten het na de feestdagen rustiger aan doen. Dit jaar is de actiedruk volgens Holla niet extremer geweest dan vorig jaar. Volgens GfK lijkt de daling van de gemiddelde waarde op de kassabon zijn dieptepunt te hebben bereikt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid