Overslaan en naar de inhoud gaan

Blog fictie

Een verhaaltje over de wijze waarop weblogs niet ingezet moeten worden:
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Retailer Wal-Mart wilde zijn imago oppoetsen in de blogosphere en introduceerde een blog met de naam 'Wal-Marting Across America'. Hierop werden de belevenissen geplaatst van het stel Jim en Laura, die door het land trokken en Wal-Mart medewerkers interviewden die (verrassing!) zeer tevreden waren over hun werkgever en werkomstandigheden. Iets wat bij Wal-Mart nog wel eens in twijfel wordt getrokken.

related partner content for mobile comes here

BusinessWeek.com dook erin en kwam erachter dat Laura in werkelijkheid Laura St. Claire heette, een freelance schrijfster en werkneemster bij U.S. Treasury (soort Economische Zaken). Jim was in werkelijkheid Jim Thresher, fotograaf van de The Washington Post. BusinessWeek vond ook uit dat Wal-Mart het koppel goed betaalde voor de posts op de blog, en dat het bedrijf alle onkosten vergoedde. BusinessWeek dit en het artikel vond zijn weg in de blogosphere. The Washington Post concludeerde dat Jim Thresher de interne ethische richtlijnen had geschonden en dwong hem zijn verdiende centen terug te betalen aan Wal-Mart. Wat er met Laura St. Claire gebeurd is vermeldt de geschiedenis niet.

De allergrootste verliezer is Wal-Mart's PR bureau Edelman, die deze PR activiteit heeft opgezet. CEO Richard Edelman geldt (of moeten we nu zeggen; gold?) als expert op het gebied van bloggen; hij adviseerde grote bedrijven en politici in het gebruik van dit medium. Lange tijd bleeft het stil, tot Edelman op 16 oktober op zijn website de fout toegaf.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in