Overslaan en naar de inhoud gaan

100% consistent zijn, kan dat wel?

Een verkeersorganisatie komt er door middel van onderzoek achter dat mensen snel afgeleid zijn tijden het autorijden. Dus besluiten ze…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De commissie die in het Verenigd Koninkrijk onderzoek deed naar vermeende afluisterschandalen en plagiaat in de journalistiek bleek zelf een aantal feiten overgenomen te hebben van Wikipedia. Feiten die later onjuist bleken te zijn.

related partner content for mobile comes here

Ironisch? Zeker. Maar wat is de grote gemene deler van deze voorbeelden? Als je het mij zou vragen was het antwoord kort: Hier komen woord en daad niet overeen.

Er wrijft iets, het voelt niet consistent. En dat zien we allemaal.

En toch is dit de praktijk van alledag. Medewerkers en klanten worden voortdurend geconfronteerd met inconsistentie in wat ze zien, voelen en ervaren, ten opzichte van wat er wordt beloofd. Dat is funest voor de geloofwaardigheid en vertrouwen van een organisatie.
Je expliciete communicatieacties hebben in het geval van zo’n inconsistentie absoluut niet het beoogde effect. En dat is jammer en zonde van je tijd. Sterker nog, je zet de spotlight op een onderwerp en dat maakt dat mensen kritischer gaan kijken of het wel klopt.

Dat bracht me op het idee om impliciete communicatie (dat wat je ‘zegt’, zonder woord of beeld te gebruiken) nader te onderzoeken. In mijn boek ‘100% consistent, de impact van impliciete communicatie’ en op de iChange praktijkdag deel ik onze bevindingen, koppel dit aan inzichten uit wetenschap en praktijk, geef praktische tips en voorbeelden. Om dat alles samen te laten komen in een praktische tool, waar je direct mee aan de slag kunt: de Consistentie Check.

Ik vermoed dat je zelf ook voorbeelden uit je eigen praktijk hebt. Leuk om deze onder aan dit blog in de reacties te delen.

Op de kijken we hoe je woorden en daden van je organisatie meer met elkaar in overeenstemming kunt brengen, zodat ze elkaar versterken in plaats van ontkrachten. Het resultaat: mensen durven op een organisatie te bouwen, kunnen zich er nog sterker aan verbinden en willen zich ervoor inzetten. En wie wil dat nou niet?!

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in