Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet PMA bureaus 2012 min 0,8 procent

De gezamenlijke PMA bureaus draaiden in 2012 een netto omzet van 1,61 miljard. Dat is 0,8 procent minder dan in 2011 toen de omzet nog 1,63…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Die cijfers rapporteerde het PMA donderdag 28 maart in het Tobacco Theatre aan de Nes in Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

De totale netto markt voor advertising spendings wordt voor 2012 op 3,1 miljard geschat. Johan Smit, directeur van PMA, zegt dat omzetontwikkelingen bij PMA-bureaus min of meer maatgevend zijn voor de totale uitgaven aan mediaplaatsingen, hoewel hij inschat dat de totale markt een fractie meer is gedaald.

Het grootste gedeelte van de PMA-omzet betreft televisie. Dat daalde minimaal, met minder dan een half procent, van 774 naar 771 miljoen euro. Het omzetaandeel van televisie steeg iets ten opzichte van het jaar ervoor: van 47,6 naar 47,8 procent.

Het tweede mediumtype in omzet, online, steeg net als voorgaande jaren, nu met bijna 10 procent, van 214 naar 236 miljoen euro. Online maakt inmiddels 14,6 procent uit van de PMA-omzet-taart. Dat was in 2011 nog 13,2 procent.

Dagbladen daalde met bijna 8 procent, van 194 naar 179 miljoen euro, het maakt nu nog 11 procent uit van de omzet die wordt gegenereerd door de PMA-bureaus. In 2011 was dat nog 12 procent.

Radio daalt iets harder dan televisie. Het ging in 2012 terug van 180 naar 174 miljoen euro, een min van ruim 3 procent. Radio vertegenwoordigde in 2012 een krappe 11 procent van de PMA-omzet.

Naast online is buitenreclame het enige mediumtype dat groeide in 2012. De netto omzet die het via PMA-bureaus wist te realiseren, was 128 miljoen euro, ten opzichte van 125 miljoen euro het jaar ervoor. Smit wijt de omzetplus onder andere aan de publicatie van het nieuwe buitenreclameonderzoek (BRO).

Het mediumtype tijdschriften heeft schijnbaar het meest te lijden onder het juk van de nieuwe werkelijkheid. Het kon 9,5 procent minder advertentieomzet factureren aan de PMA-bureaus ten opzichte van 2011. De omzet in 2011 was 134, in 2012 121 miljoen euro. Daarmee daalt het omzetaandeel van tijdschriften van 8,2 naar 7,5 procent.

De presentatie van de cijfers vond plaats tijdens een bijeenkomst van het PMA die in het teken stond van het 15 jarig bestaan van de belangenvereniging. Daar werd naar aanleiding van het lustrum een speciaal programma gebracht. Het thema van de middag luidde: ‘Tijd voor verandering’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in