Consument loopt nog niet warm voor De Nieuwe Pers
[MobileMarketing.nl] Uit cijfers blijkt echter dat Nederland nog niet massaal warm loopt voor De Nieuwe Pers.
De Nieuwe Pers is een vervolg op De Pers 'de enige gratis kwaliteitskrant', die na 5 jaar niet voldoende rendabel was en in 2012 werd opgeheven. Jan-Jaap Heij en uitgever Ben Rogmans gaven aan dat de opheffing van De Pers een groot gemis was voor Nederland en gingen voor een digitale doorstart met DNP.
Vacatures
Accountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaEigenlijk was het de bedoeling dat De Nieuwe Pers (DNP) eind juni 2012 al van start zou gaan. Die datum werd niet gehaald, wegens financieringsproblemen. Begin februari is de iPhone app echter eindelijk live gegaan. DNP werkt met een verfrissend business model, waarbij lezer zich voor €1,79 per maand kan abonneren op een auteur. De auteur wordt hierdoor neergezet als een merk. Van alle 17 vermelde auteurs zal voor de gemiddelde Nederlander alleen Arnold Karskens bekend zijn. Vraag is of de zuinige Nederlander in grote aantallen haar digitale portemonnee zal gaan trekken om columns van andere auteurs te gaan lezen (al is het bedrag laag). DNP doet niet aan advertising, dus inkomsten moeten echt van uit de revenue share komen van de auteurs.
Pierre Spaninks (één van de laatste auteurs) schrijft niet wegens de inkomsten voor DNP, maar vooral voor de lol en omdat in het nieuwe initiatief gelooft. Hij gaf aan dat van de €1,79 per maand 30% naar Apple gaat en €0,25 naar DNP. Voor de auteur blijft ongeveer een euro per abonnee over en deze wordt om de drie maanden uitgekeerd. Verplichtingen in het aantal publicaties per auteurs zijn en nog niet. Pierre hoopt dat over een paar maanden enkele honderden lezers een abonnement op hem hebben.
DNP heeft aangegeven dat de app een dag na lancering reeds 20,000 maal is gedownload. Het downloaden van de app is echter gratis en het aantal mensen dat daadwerkelijk betaald lid gaat worden zal een fractie zijn. De downfall in aantal downloads binnen enkele dagen is echter schokkender. De app is momenteel niet meer terug te vinden in de top 1500 iPhone rankings (in categorie: Iphone: Nieuws: Gratis op plaats 63). Het aantal downloads per dag zal niet meer zijn dan een handje vol (zie grafiek).
Vorige week vrijdag 22 maart is de website van De Nieuwe Pers live gegaan, waardoor de website ook op andere devices beschikbaar is. Android gebruikers staan echter niet bekend als grote betalers voor content. Uiteraard zijn nieuwe initiatieven in de uitgeverij-wereld toe te juichen. Vraag is of de initiatiefnemers van deze nieuwe digitale kwaliteitskrant zich niet hebben overschat. DNP heeft onlangs aangegeven geen marketingbudget of -strategie te hebben. Tevens heeft Jan Jaap op FrankWatching aangegeven met DNP niet de massa willen te bereiken zicht te richten op een niche.
Jan Jaap Heij was niet beschikbaar voor commentaar.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid