Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Marlboro grootste merk in de supermarkt’

Dit blijkt uit de jaarlijkse Merken Top 100 van marktonderzoek– en adviesbureau IRI.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de afgelopen jaren waren de grootste merken en private label de motoren van de groei binnen supermarkten.

related partner content for mobile comes here

Maar in 2014 is het aandeel private label voor het eerst gedaald en naar nu blijkt is de groei van de 100 grootste merken afgenomen, zo zien de onderzoekers.

De honderd grootste A-merken in de supermarkt zijn het afgelopen jaar met 0,2 procent in omzet gegroeid, minder dan in 2013.

IRI meent dat dit komt door gebrek aan innovatie bij de top 100-merken en afvloeiing van omzet van deze merken naar andere kanalen.

Voor het eerst in 13 jaar

Het grootste A-merk in Nederland is Marlboro voor het eerst in 13 jaar, het is van positie gewisseld met de nummer 2, Campina.

Binnen de Top 100 is het merk Nutrilon de grootste stijger met 19 plekken winst. Dit is volgens IRI a-typisch, want winst wordt veroorzaakt door de aankoop van babymelk in Nederlandse supermarkten voor consumptie in China.

De hoogste nieuwe binnenkomer is Wagner, die door de groei van Big Pizza’s en Piccolinis op plek 93 de merken top 100 binnentreedt.

Positie 2014 - Positie 2013 - omzet in euro (miljoen) 2014

1 (2) Marlboro 399

2 (1) Campina 385

3 (3) Douwe Egberts 309

4 (4) Coca-Cola 294

5 (5) Heineken 246

6 (6) Unox 202

7 (7) Dr Oetker 177

8 (8) Camel 177

9 (10) Amstel 176

10 (11) Grolsch 160

Het bureau publiceert jaarlijkse Merken Top 100 supermarkten.

De volledige Merken Top 100 wordt gepubliceerd in het vakblad FoodMagazine.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in