Kortzichtig merkbeleid
Het duurt jaren om een merk te bouwen. Maar een merk tot op de grond afbreken, daar heb je soms maar een paar maanden voor nodig. Heel wat bedrijven laten zich op grond van de welhaast dagelijks beschikbare verkoopcijfers verleiden tot allerlei ad-hocprijsacties en -kortingen. Ze verwaarlozen daardoor hun langeretermijnbeleid. Het feit dat brandmanagers doorgaans een korte houdbaarheidsduur hebben, maakt het er allemaal niet beter op.
Een goed alternatief voor deze kortzichtigheid vormt de dashboardbenadering. Daarbij worden elk kwartaal de volgende data tegen het licht gehouden:
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta- de baseline sales: de geschatte cijfers over verkoop tegen de normale prijs
- de veranderingen in de feitelijke cijfers per maand, kwartaal en jaar, en de statistische betekenis hiervan
- de verwachte respons op de normale of gereduceerde prijzen
- de veranderingen in de feitelijke respons per maand, kwartaal en jaar, en de statistische betekenis hiervan.
Deze benadering voorkomt een eenzijdige focus op kortetermijngegevens en -maatregelen. Bovendien kun je met behulp van de dashboardbenadering betere marketingbeslissingen nemen.
bron: Harvard Business Review
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid