Overslaan en naar de inhoud gaan

Kortzichtig merkbeleid

Veel bedrijven raken zo verstrikt in de waan van de dag dat ze hun geloofwaardigheid én kredietwaardigheid binnen de kortste keren…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het duurt jaren om een merk te bouwen. Maar een merk tot op de grond afbreken, daar heb je soms maar een paar maanden voor nodig. Heel wat bedrijven laten zich op grond van de welhaast dagelijks beschikbare verkoopcijfers verleiden tot allerlei ad-hocprijsacties en -kortingen. Ze verwaarlozen daardoor hun langeretermijnbeleid. Het feit dat brandmanagers doorgaans een korte houdbaarheidsduur hebben, maakt het er allemaal niet beter op.

related partner content for mobile comes here

Een goed alternatief voor deze kortzichtigheid vormt de dashboardbenadering. Daarbij worden elk kwartaal de volgende data tegen het licht gehouden:

  • de baseline sales: de geschatte cijfers over verkoop tegen de normale prijs
  • de veranderingen in de feitelijke cijfers per maand, kwartaal en jaar, en de statistische betekenis hiervan
  • de verwachte respons op de normale of gereduceerde prijzen
  • de veranderingen in de feitelijke respons per maand, kwartaal en jaar, en de statistische betekenis hiervan.

Deze benadering voorkomt een eenzijdige focus op kortetermijngegevens en -maatregelen. Bovendien kun je met behulp van de dashboardbenadering betere marketingbeslissingen nemen.

bron: Harvard Business Review

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in