'Duurzaamheid voor consument nog te vaag begrip'
Het onderzoek met al naam ‘Dossier Duurzaam’ werd gehouden onder 1500 consumenten. Ruim 30 procent denkt bij duurzame producten in eerste instantie aan artikelen die langer meegaan en 16 procent van de ondervraagden verbindt duurzaamheid met producten die goed zijn voor het milieu.
'Groene campagnes' als CO2-compensatie voor vliegen staan wel bekend als duurzame acties, maar over de actie zelf bestaat veel scepsis onder het publiek.
Het zijn vooral de grote ondernemingen als Philips en Ikea en de energiebedrijven Nuon, Essent en Eneco die bij het publiek het vaakst worden gezien als duurzaam. Ze staan in ieder geval in de top van bedrijven die worden geassocieerd met duurzaamheid.
De reacties van het publiek op wat die bedrijven dan doen zijn volgens het onderzoek erg wisselend. Terwijl de een denkt dat Albert Heijn de smurfen duurzaam maakt, denkt een ander dat deze supermarktketen steeds meer gezonde producten levert die 'puur natuur' zijn. De Aldi is volgens een van de respondenten duurzaam omdat het de winkels sober houdt, terwijl een ander de energiebedrijven als duurzaam bestempelt omdat ze groene stroom leveren.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaDossier Duurzaam is een terugkerende studie, die bedoeld is om bedrijven sturing te geven aan het vertalen van duurzaamheid naar de consument. Het onderzoek wordt ieder kwartaal opnieuw uitgevoerd om te kijken hoe de consument reageert op nieuwe bedrijfsinitiatieven in de groene hoek. (ANP)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid