Overslaan en naar de inhoud gaan

Verhalen in game moeten ontlezing onder jongeren terugdringen

Leescoalitie en gameontwikkelaar Ubisoft slaan handen ineen met Readification.
Verborgen Verhalen
Auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben zogenaamde Verborgen Verhalen geschreven, die zich afspelen in de wereld van de populaire…
Verborgen Verhalen
Auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben zogenaamde Verborgen Verhalen geschreven, die zich afspelen in de wereld van de populaire…

De Leescoalitie - het samenwerkingsverband van zeven leesbevorderaars - en gameontwikkelaar Ubisoft slaan de handen ineen om jongeren aan het lezen te krijgen. Readification, een nieuwe vorm van leesbevordering waarbij populaire games en de bijbehorende fictieve werelden de basis vormen voor nieuwe verhalen, moet het leesplezier terugbrengen. Het initiatief komt uit de koker van 2Basics, dat ook de bijbehorende campagne ontwikkelde.

related partner content for mobile comes here

Auteurs Ronald Giphart en Margje Woodrow hebben zogenaamde Verborgen Verhalen geschreven, die zich afspelen in de wereld van de populaire game Assassin’s Creed Valhalla. Aan de hand van visuals, videobeelden en geluidseffecten, krijgen lezers een 'unieke ervaring' aangeboden in een al bestaande gameomgeving. Het is een eerste stap om jongeren binnen de gamewereld te enthousiasmeren om te gaan lezen. Via deze unieke pilot wordt ook onderzocht wat het effect is op zowel het lezen zelf als het imago van lezen onder de gamers. 

App

De Verborgen Verhalen worden gepubliceerd in de Ubisoft Special-app. In deze app lezen gamers over nieuwe games, bijbehorende verhaallijnen en hun hoofdpersonages. Lezers van de Verborgen Verhalen krijgen een 'unieke leeservaring' door extra visuals, videobeelden en geluidseffecten. Daarnaast is het mogelijk om tijdens het lezen meer uitleg en verdieping te krijgen over historische termen en gebeurtenissen uit het verhaal.

Creatieve manier

‘Jongeren bereik je niet alleen door tegen ze te zeggen hoe belangrijk en fijn lezen is. Je moet ze daarnaast weten te raken op een plek waar ze al graag zijn', zegt Eveline Aendekerk, directeur CPNB namens de Leescoalitie. Marcel Keij, marketingdirecteur Ubisoft Benelux voegt daaraan toe: ‘Met dit initiatief willen we de Leescoalitie op een creatieve manier ondersteunen om jongeren aan het lezen te krijgen. Dit doen we niet alleen door nieuwe fictieve verhalen te creëren, maar ook door jongeren een interactief platform aan te bieden.’

Het Verborgen Verhaal ‘Het grootse feest voor Bent’ van Ronald Giphart is te lezen in de Ubisoft Special App. ‘Alf’ van Margje Woodrow wordt op 18 mei gepubliceerd. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in