Overslaan en naar de inhoud gaan

Tony's Chocolonely moet repen in Milka-stijl van Duitse markt halen na gerechtelijk bevel

Tony's mag lila van Milka niet gebruiken. De reep viel binnen een campagne van Tony’s waarin het andere merken kopieert.
de reep in lila
de reep in lila

Tony's Chocolonely moet de repen in Milka-stijl die deel uitmaakten van een campagne in Duitsland van de markt halen. Het chocolademerk had de lila kleur van Milka voor de campagne gebruikt, iets waar Mondelez, het moederbedrijf achter Milka, voor naar de rechter in Hamburg stapte.

related partner content for mobile comes here

Die stelde Mondelez in het gelijk en beval Tony’s alle ‘Milka-stijl-repen’ uit de schappen en campagne-uitingen te verwijderen. Tony’s, dat tegen de uitspraak in beroep gaat, heeft de Milka-lookalikes vervangen door grijze repen voorzien van de tekst pay farmers not lawyers.

Zoete wraak

Tony's Chocolonely lanceerde eerder deze maand in Duitsland de campagne ‘Faire Alternative’, om ‘de industrie te inspireren’ om cacaoboeren de prijs voor een leefbaar inkomen te betalen. Eerder had het deze campagne al in Nederland en Groot-Brittannië gevoerd onder de naam Tony's Sweet Solution.

De originele repen uit de Duitse campagne
De originele repen uit de Duitse campagne
De reactie van Tony's op de rechtszaak van Mondelez
De reactie van Tony's op de rechtszaak vanm Mondelez

In de eerste campagne lanceerde het lookalike-repen Twix, Ferrero Rocher, Kitkat en Toblerone. De chocoladeconcerns achter deze merken gaven destijds in Adformatie aan onaangenaam verrast te zijn, maar geen stappen te ondernemen. Alleen Mondelez reageerde toen niet op een verzoek tot commentaar.

Lees ook

Nu kwam het wel in actie nadat bleek dat in de Duitse campagne de Toblerone is vervangen door een Milka-lookalike, ook nog in precies dezelfde lila-kleur als Milka.

Dat was een foutje, erkent Bibianne Roetert, marketingmanager. ‘We letten er wel op dat we bepaalde specifieke kenmerken en kleuren niet gebruiken, maar deze lila-kleur is er tussendoor geglipt.’

Stiekem heel blij

Dat Mondelez nu de lila repen heeft aangepakt en daarmee de Duitse campagne van Tony’s onder de aandacht van een breed publiek brengt, vindt Roetert niet erg. ‘Hoewel ik liever zou zien dat de industrie in gesprek gaat over het betalen van een eerlijke prijs aan cacaoboeren en het aanpakken van kinderarbeid, ben ik stiekem heel blij dat ze dit doen. Het brengt het doel van de campagne onder de aandacht van een groot publiek.’

Tony's Chocolonely zegt dat het alle winst van de campagne doneert aan een goed doel.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Freed Schmitter

De lila kleur is er tussendoor geglipt - hoe dom kan iemand zijn als ie in het schokoladeschap van alle verkoopspunten kijkt en de schreeuwende lila kleur over het hoofd ziet! Hoofdkenmerk. En met name als die succesvolle strategie al toegepast werd tientallen jaren geleden onder ander op lila koeien.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in