Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne

Het doel is om het afvalprobleem in de verschillende parken op te lossen.
Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne
Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne
© Lijm Amsterdam
Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne
Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne
© Lijm Amsterdam

De Gemeente Amsterdam lanceert de campagne ‘Blijf social’ om het groeiende probleem van zwerfafval in de Amsterdamse parken aan te pakken. De campagne, die de #afvalaltijdindebak meekrijgt, is ontwikkeld door social bureau Lijm Amsterdam.

related partner content for mobile comes here

Volgens Lijm is de gemeente van de hoofdstad al langer bezig om de gebruikers van de verschillende parken te attenderen waar het afval thuishoort: in de afvalbak of mee naar huis. Lijm kreeg de opdracht om nu ook jongeren goed te bereiken, ze aan te spreken op hun a-sociale gedrag en aan te geven hoe ze afval op moeten ruimen.

Insta versus reality

De campagne speelt volgens het social bureau in op het tegenstrijdige gedrag van de jonge Amsterdammer: dat principes bij hen voornamelijk gelden wanneer het online terecht komt. Zo schijnt het op social media zo te zijn dat jongeren met een ingestudeerde pose, glimlach, filter en gif een perfect opgeruimd plaatje posten, dat ver van de opgeruimde werkelijkheid staat. Die Insta versus reality was voor Lijm de basis van de campagne. 

Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne
Gemeente Amsterdam wijst jongeren op hun a-sociale gedrag met ‘Blijf social’-campagne Lijm Amsterdam

Deze story verdwijnt niet vanzelf na 24 uur

De campagne moet stimuleren om het park net zo schoon achter te laten, zoals het op social media lijkt.

‘Want’, zo zegt Lijm, ‘hoewel een story wel verdwijnt na 24 uur, is dat in de praktijk toch echt anders. Daarom hebben we de focus ook gelegd op Instagram en Snapchat, zodat de campagne volledig in de belevingswereld van de doelgroep zit: met een social stijl, muziek en tone of voice. Uiteindelijk moet het de ontvangers stimuleren kennis, houding en gedrag in de werkelijke wereld aan te passen. Verder maken we gebruik van retargeting.’

Social video

Blijf social - Gooi je afval altijd in de afvalbak

Te volgen impact

Lorenz de Valk, strategy director bij Lijm en wonend aan het Westerpark, zegt dat het afvalprobleem al eerder zijn aandacht en interesse had. ‘Als je dan je steentje kan bijdragen met een mooie campagne, waarvan je de impact vanuit je raam kunt volgen, is natuurlijk te gek. Pluim voor de gemeente voor de soepele samenwerking en een open mind voor vernieuwende ideeën.’

Lees ook: Greenpeace wil met urgente Maak Toekomst-campagne dystopisch klimaat-perspectief voorkomen

Credits 

Opdrachtgever: Isabelle Bolluijt, Christiane Toorenaar, Nettie Middendorp, Selma de Vries

Bureau: Lijm Amsterdam Lars Reimink, Lorenz de Valk, Danny Goenga, Maartje Mestrini, Pauline Fles

Productie: Oxford House & KYD

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in