Overslaan en naar de inhoud gaan

De effectiefste campagnes lijken niet op reclame

Dat blijkt uit de wereldwijde Warc-analyse gebaseerd op de ranglijst van de 100 effectiefste campagnes.
Harpic
Harpic

Jaarlijks maakt marketingonderzoeksbureau Warc een lijst van de 100 effectiefste campagnes wereldwijd. Ook laat de organisatie zien wat we ervan kunnen leren. De meest opvallende les dit jaar: de effectiefste campagnes lijken niet op reclame. 

related partner content for mobile comes here

Deze strategie is volgens Warc effectief omdat die mensen bereikt op momenten waarop ze het niet verwachten. Een voorbeeld is het werk van McCann Worldgroup India voor de Indiase toiletreiniger Harpic. Warc vindt deze case effectief, omdat deze het product heeft omgetoverd tot een statussymbool.  
De case zat als volgt in elkaar. Een overgroot deel van de Indiase bevolking heeft geen toilet. Ondanks de subsidie van de overheid, stellen veel mensen de aanschaf ervan uit. De reden: men ziet het niet als prioriteit. Ze sparen liever voor andere spullen, zoals een fiets, motor of televisie. Dit is natuurlijk slecht nieuws voor een merk dat toiletreinigers verkoopt, en daarom introduceerde Harpic een wc als een huwelijksvoorwaarde. Het merk plaatste diverse advertenties in kranten van dames die een partner zoeken, met daarin het verzoek dat hun liefde een schone urinoir moet hebben. Deze actie had effect, want ondertussen is het toilet een statussymbool waarmee je een leuke dame kunt te scoren.

De casefilm van Harpic

Benieuwd naar de andere lessen? Bekijk hieronder de video. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in