Overslaan en naar de inhoud gaan

PR-bureau Mediatic biedt werknemers steun bij zorgtaken thuis als extra arbeidsvoorwaarde

Het zet Beep for Help in voor praktische hulp aan huis. Dit platform lanceert zijn diensten voor de zakelijke markt in Nederland.
Praktische ondersteuning van Beep for Help
Praktische ondersteuning van Beep for Help
© Foto's van site Beep for Help
Praktische ondersteuning van Beep for Help
Praktische ondersteuning van Beep for Help
© Foto's van site Beep for Help
  • Mediatic is de eerste klant voor het zakelijke aanbod dat Beep for Help lanceert
  • Beep for Help verbindt hulpvragers en -gevers via een app en telefoonlijn
  • Het wil ouderen en mantelzorgers ontzorgen, waaronder ook werknemers

Het mes snijdt aan twee kanten voor het PR-bureau, want voor de steun aan zijn zorgende werknemers zet het het hulpplatform Beep for Help in, een klant van het bureau.

Dennis Mensink, oprichter en eigenaar van Mediatic: ‘We hebben Beep for Help eerder bijgestaan voor de B2C-propositie in Nederland. Toen we hoorden over het concept voor bedrijven, waren we meteen geïnteresseerd. Een tijd later kwam Beep met een concreet aanbod naar ons toe.’

Mediatic is daarmee de eerste klant voor het zakelijke aanbod dat Beep for Help lanceert. De dienst ondersteunt werkenden met mantelzorg- en huishoudelijke taken om stress of overbelasting te voorkomen. Werkgevers kunnen de dienst inzetten als extra arbeidsvoorwaarde om werkdruk te verlagen, de productiviteit te verhogen en medewerkers aan zich te binden.

Worstelen werk-privébalans

Beep for Help, dat zich tot nu toe vooral richtte op directe hulpvragers, speelt hiermee in op het groeiende aantal werknemers dat werk combineert met zorgtaken en worstelt met de werk-privébalans.

‘Uit cijfers van het CBS blijkt dat maar liefst één op de acht Nederlanders langdurig mantelzorg verleent,’ zegt Margreth van Kuijl, People Manager bij Beep for Help. ‘Werkgevers willen in zulke situaties vaak iets betekenen, maar grijpen al snel naar een bloemetje. Met deze service bied je een werknemer daadwerkelijke steun door praktische taken uit handen te nemen, zoals boodschappen doen, huishoudelijk werk of kleine klussen die anders blijven liggen.’

Mediatic heeft zijn werknemers al in meerdere gevallen kunnen helpen. Dennis Mensink: ‘Binnen korte tijd hadden we meerdere medewerkers met uitdagingen in de privésfeer. Dat had een flinke impact op hun welzijn. Met de Beep for Help-service konden we hen gemakkelijk en effectief ondersteunen. Het is een kleine moeite en een investering die veel oplevert en goed past bij onze kernwaarden.’

Kun je een voorbeeld geven van hoe een van jullie werknemers is geholpen?

Dennis Mensink: ‘Een van onze collega’s heeft drie kinderen en zorgt als mantelzorger voor haar vader, die depressief is. Die mantelzorg kost veel tijd en is emotioneel intensief. Daardoor bleven klusjes thuis liggen. Dankzij Beep for Help kreeg haar dochter eindelijk de rustige leerplek waar ze al langer over sprak, omdat de helper van Beep een bureau in elkaar zette. Niet veel later kreeg haar zoon ook de inloopkast die hij graag wilde. De kinderen waren er heel blij mee, en onze collega dus ook. Ze kreeg weer rust in haar hoofd en meer energie op kantoor.’

Hoe werkt het precies? Betalen jullie een standaardfee of wordt er op basis van bemiddeling afgerekend?

Mensink: ‘Dat laatste. Per keer kijken we wat een goede oplossing is en per bemiddeling wordt afgerekend.’

Wat kost zo’n service?

‘We betalen alleen voor de gewerkte tijd. Het starttarief is 5,95 euro en daarna geldt een tarief van 0,52 euro per minuut. Dus voor 1 uur hulp betaal je €37,15 en voor 1,5 uur hulp €52,75.’

Om de rekensom compleet te maken: wat levert het op naast gerustgestelde, tevreden en loyalere medewerkers?

‘Dat is lastig om in cijfers uit te drukken. Blije en loyale medewerkers zijn natuurlijk goud waard voor een bureau als Mediatic. Met een kleine inspanning kun je als werkgever op persoonlijk vlak echt een verschil maken voor je medewerkers.’

Wat valt er onder mantelzorg? Ook het oppassen op een kind bijvoorbeeld?

‘Nee, kinderoppas valt hier niet onder. Beep for Help is geen oppasservice. Wel richt het zich op praktische hulp bij huishoudelijke taken, zoals boodschappen doen, koken, schoonmaken en wassen. Daarnaast kan het bemiddelen in emotionele ondersteuning of begeleiding bij activiteiten, zoals wandelen, boodschappen doen of meegaan naar afspraken.’

Beep for Help verbindt hulpvragers en -gevers met elkaar. Via de app en telefoonlijn biedt de organisatie efficiënte en betrouwbare hulp, met als doel ouderen en mantelzorgers zo veel mogelijk te ontzorgen. Tegelijkertijd maakt Beep for Help zich sterk voor maatschappelijke problemen zoals vergrijzing en de groeiende druk op mantelzorgers. 
Beep for Help is in 2023 gestart met dienstverlening in Amsterdam. Vanuit daar is het geleidelijk uitgebreid naar omliggende gemeenten, en sinds eind vorig jaar biedt het diensten aan in de regio Rotterdam. In 2025 staat een uitbreiding naar een groot deel van de Randstad op de planning, en vóór 2028 wil het landelijke dekking realiseren. Momenteel zijn er bijna 2.000 geregistreerde app-accounts van klanten.’
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in