
- Mediatic is de eerste klant voor het zakelijke aanbod dat Beep for Help lanceert
- Beep for Help verbindt hulpvragers en -gevers via een app en telefoonlijn
- Het wil ouderen en mantelzorgers ontzorgen, waaronder ook werknemers
PR-bureau Mediatic gaat zijn werknemers ondersteunen bij zorgtaken die ze thuis moeten vervullen. Het heeft dit als eerste opgenomen in zijn bedrijfsbeleid als extra arbeidsvoorwaarde.
Het mes snijdt aan twee kanten voor het PR-bureau, want voor de steun aan zijn zorgende werknemers zet het het hulpplatform Beep for Help in, een klant van het bureau.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftDennis Mensink, oprichter en eigenaar van Mediatic: ‘We hebben Beep for Help eerder bijgestaan voor de B2C-propositie in Nederland. Toen we hoorden over het concept voor bedrijven, waren we meteen geïnteresseerd. Een tijd later kwam Beep met een concreet aanbod naar ons toe.’
Mediatic is daarmee de eerste klant voor het zakelijke aanbod dat Beep for Help lanceert. De dienst ondersteunt werkenden met mantelzorg- en huishoudelijke taken om stress of overbelasting te voorkomen. Werkgevers kunnen de dienst inzetten als extra arbeidsvoorwaarde om werkdruk te verlagen, de productiviteit te verhogen en medewerkers aan zich te binden.
Worstelen werk-privébalans
Beep for Help, dat zich tot nu toe vooral richtte op directe hulpvragers, speelt hiermee in op het groeiende aantal werknemers dat werk combineert met zorgtaken en worstelt met de werk-privébalans.
‘Uit cijfers van het CBS blijkt dat maar liefst één op de acht Nederlanders langdurig mantelzorg verleent,’ zegt Margreth van Kuijl, People Manager bij Beep for Help. ‘Werkgevers willen in zulke situaties vaak iets betekenen, maar grijpen al snel naar een bloemetje. Met deze service bied je een werknemer daadwerkelijke steun door praktische taken uit handen te nemen, zoals boodschappen doen, huishoudelijk werk of kleine klussen die anders blijven liggen.’
Mediatic heeft zijn werknemers al in meerdere gevallen kunnen helpen. Dennis Mensink: ‘Binnen korte tijd hadden we meerdere medewerkers met uitdagingen in de privésfeer. Dat had een flinke impact op hun welzijn. Met de Beep for Help-service konden we hen gemakkelijk en effectief ondersteunen. Het is een kleine moeite en een investering die veel oplevert en goed past bij onze kernwaarden.’
Kun je een voorbeeld geven van hoe een van jullie werknemers is geholpen?
Dennis Mensink: ‘Een van onze collega’s heeft drie kinderen en zorgt als mantelzorger voor haar vader, die depressief is. Die mantelzorg kost veel tijd en is emotioneel intensief. Daardoor bleven klusjes thuis liggen. Dankzij Beep for Help kreeg haar dochter eindelijk de rustige leerplek waar ze al langer over sprak, omdat de helper van Beep een bureau in elkaar zette. Niet veel later kreeg haar zoon ook de inloopkast die hij graag wilde. De kinderen waren er heel blij mee, en onze collega dus ook. Ze kreeg weer rust in haar hoofd en meer energie op kantoor.’
Hoe werkt het precies? Betalen jullie een standaardfee of wordt er op basis van bemiddeling afgerekend?
Mensink: ‘Dat laatste. Per keer kijken we wat een goede oplossing is en per bemiddeling wordt afgerekend.’
Wat kost zo’n service?
‘We betalen alleen voor de gewerkte tijd. Het starttarief is 5,95 euro en daarna geldt een tarief van 0,52 euro per minuut. Dus voor 1 uur hulp betaal je €37,15 en voor 1,5 uur hulp €52,75.’
Om de rekensom compleet te maken: wat levert het op naast gerustgestelde, tevreden en loyalere medewerkers?
‘Dat is lastig om in cijfers uit te drukken. Blije en loyale medewerkers zijn natuurlijk goud waard voor een bureau als Mediatic. Met een kleine inspanning kun je als werkgever op persoonlijk vlak echt een verschil maken voor je medewerkers.’
Wat valt er onder mantelzorg? Ook het oppassen op een kind bijvoorbeeld?
‘Nee, kinderoppas valt hier niet onder. Beep for Help is geen oppasservice. Wel richt het zich op praktische hulp bij huishoudelijke taken, zoals boodschappen doen, koken, schoonmaken en wassen. Daarnaast kan het bemiddelen in emotionele ondersteuning of begeleiding bij activiteiten, zoals wandelen, boodschappen doen of meegaan naar afspraken.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee