Supermarktketen Deen wordt overgenomen door branchegenoten Albert Heijn, Vomar Voordeelmarkt en DekaMarkt. Van de 80 Deen-filialen komen er 39 in handen van Albert Heijn, 22 in handen van Vomar en gaan er 19 naar Dekamarkt. Jumbo grijpt naast de deal en ziet marktleider Albert Heijn verder uitlopen. Alle ongeveer 8800 supermarktmedewerkers behouden hun baan.
Deen zag in dat er de komende jaren fors geïnvesteerd moest worden om toekomstbestendig te worden. Daarvoor moeten bijvoorbeeld de logistiek en de onlinetak worden gemechaniseerd. De familie achter het bedrijf besloot daarop de winkelketen in de verkoop te zetten.
In mei 2019 voerde Deen voor het eerst een landelijke reclamecampagne op televisie (zie bovenaan) met de pay-off: 'Deen, dat is lekker thuiskomen.' Daarin werd ook 'de grootste trots' van Deen genoemd: de bloemenafdeling. De campagne kreeg geen vervolg.
Online
Deen ontstond in 1933 in Hoorn als kruidenierswinkel en opende twintig jaar later een zelfbedieningswinkel, destijds een nieuw concept. Inmiddels is de derde generatie van de familie Deen actief in het bedrijf dat nog altijd met name actief is in Noord-Holland. Verder heeft de keten supermarkten in Flevoland, Gelderland, Overijssel en Utrecht. Behalve de fysieke filialen verkoopt Deen ook online boodschappen en bloemen. De keten heeft een landelijk marktaandeel van ruim 2 procent en had in 2019 een jaaromzet van meer dan 800 miljoen euro.
Voor de inkoop van artikelen is Deen aangesloten bij Superunie,net als Vomar en DekaMarkt. Bij de verkoop wordt gezorgd dat Albert Heijn geen inzage krijgt in de voorwaarden die Superunie hanteert. Deen verwacht dat de overname in de tweede helft van dit jaar wordt goedgekeurd.
Bron: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!